تحلیلی کمی بر نقش مدیریت شهری در ارتقای صنت گردشگری در شهرها (مورد پژوهی: شهر مرودشت)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت شهری، واحد صفاشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، صفاشهر، ایران

2 استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

چکیده

گردشگری پدیده ایست چند وجهی و موضوع مطالعه بین رشته­های مختلفی از قبیل اقتصاد، مدیریت، مردم شناسی، جغرافیا و علوم سیاسی و .... شناخت و درک فرآیند پیچیده اجرائی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گردشگری، نیازمند مدیریتی هدفمند و یکپارچه می­باشد، تا ضمن بالا بردن سطح درآمد زایی شهر، فرصت بهره مندی از ابعاد مختلف گردشگری را فراهم سازد. با توجه به پتانسیل های مثبت و موجود گردشگری شهر مرودشت در این مقوله، این شهر مورد پژوهش قرار گرفت. نوع تحقیق توصیفی- تحلیلی و روش  جمع­آوری اطلاعات به صورت میدانی و مصاحبه با 75 نفر از مسئولین ادارات و تکمیل پرسشنامه  توسط 380 نفر از ساکنین محلی بالای 18 سال بوده است. تجزیه و تحلیل نتایج از طریق نرم افزارspss برمبنای دو فرضیه، اهمیت رابطه مدیریت یکپارچه شهری در حوزه گردشگری با x2=49.419  و درجه آزادی 4، تعامل و همکاری مدیریت شهری و ساکنین محلی با  x2=136.43  و درجه آزادی 4، مورد تأیید بوده است. نتایج بدست آمده نشان می­دهد هرچه تقویت و انسجام عمل بین مؤلفه های همکاری و ارتباطی مدیریت شهری و ساکنین محلی از استحکام بیشتری برخوردار باشد؛ به همان اندازه در حوزه مدیریت و گردشگری پایدار رابطه­ی بهتری وجود خواهد داشت و از طرفی نقش مدیریت هدفمند بیشتر حائز اهمیت خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Quantitative Analysis on the Role of Urban Management in Promoting Sustainable Tourism (Case Study: Marvdasht City)

نویسندگان [English]

  • MOHSEN BAHRAMIAN 1
  • Ali shamsoddini 2
1 IRANKHODRO
2 islamic azad university, Marvdasht branch
چکیده [English]

Tourism is a multifaceted phenomenon and a subject of study between different disciplines such as economics, management, ethnography, geography and political science, etc. Understanding the complex administrative, political, economic and cultural processes of tourism requires a well-targeted and integrated management. In order to raise the level of income generation in the city, it would provide the opportunity to enjoy various aspects of tourism. Therefore, considering the positive and existing potential of Marvdasht in this category, this city was investigated. The data gathering method was fieldwork and interviewed with 75 officials and completion of the questionnaire by 380 local residents over 18 years of age. Analysis of the results through the spss software based on two hypotheses, the importance of the relationship between integrated urban management in the tourism sector with 492.42 x2 and the degree of freedom 4, the interaction and cooperation of urban management and local residents with 136.23 x2 and 4 degrees of freedom has been approved. . Therefore, according to the results of the research, hypotheses show that the strengthening and coherence of the action between the components of the cooperation between urban management and local residents is more robust, as well as a better relationship in the field of sustainable management and tourism. On the other hand, the role of targeted management will be more important.

کلیدواژه‌ها [English]

  • urban
  • managmant
  • development
  • Tourism
  • MArvdasht
  1. ابراهیم زاده، عیسی.ضیائی، محمود و دلشاد، علی (1393). «اصول و فرایند برنامه ریزی راهبردی توسعه توریسم». انتشارات صحرا، چاپ اول، مشهد.
  2. پاپلی یزدی، محمد و سقایی، مهدی (1386). << گردشگری (ماهیت و مفاهیم) >> تهران، انتشارات سمت.
  3. حسین­پور، سمیرا؛ طیبی، صدرالله؛ بهنام مرشدی، حسن. (1391): شناخت زیرساخت های گردشگری وبرنامه ریزی در جهت توسعه اقتصادی مطالعه موردی:شهرستان داراب، همایش علمی جغرافیا و توسعه پایداری، تهران.
  4. حیدری چیانه، رحیم (1389). << مبانی برنامه ریزی شناخت گردشگری تهران ، انتشارات سمت، چاپ دوم.
  5. حقیقی نسب، منیژه.یزدانی، حمیدرضا.کریمی انسیه.(1393). <<بررسی عوامل موثر بر گردشگران خارجی و نتایج آن و سنجش رضایت آنان از خدمات گردشگری در شهر اصفهان-فصل نامه مطالعات مدیریت گردشگری سال 11 بهار 1395.
  1. رجب صلاحی، حسین (1381): ساختار حکومت محلی، مدیریت شهری و شهرداری، برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، مسائل نظری و چالش­های تجربی، تهران، انتشارات سازمان شهرداری­ها،
  1. سلطانی ، سحر و شاهسونی ، ناصر (1391). << اولویت بندی جاذبه های گردشگری شهرستان مشهد از منظر گردشگران داخلی .دوفصلنامه مطالعات گردشگری .دوره اول ، سال اول ، صص 5
  2. صیدالی محسن، سلیمانگلی، رضا، قراگوزلو، هادی (1391). << بررسی اثرات گردشگری در توسعه روستایی (مطالعه موردی: روستاهای دهستان چها­چای شهرستان مینو دشت) >>، فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، سال 1، شماره 3، صص: 88-69
  3. ضرغام بروجنی، حمید و معصومه توحیدلو(1390). << الگوی مدیریت اثربخش گردشگری ،مطالعه موردی: مقصد مذهبی مشهد. >> مجله مطالعات جهانگردی ، سال 7. ش 16، تهران ، صص 25-52.
  4. کرمی دهکردی، مهدی، میرک­زاده، علی اصغر، غیاثوندغیاث، فرشته (1391). تحلیل عوامل موثر بر توسعه گردشگری روستایی از دیدگاه روستاییان استان چهارمحال و بختیاری، مجله جغرافیا و برنامه­ریزی محیطی، سال 23، پیاپی 45، شماره 1، صص: 112-99.
  5. لی، جان،( 2011) . << گردشگری و توسعه در جهان سوم >>، ترجمه عبدالرضا رکن الدین افتخاری ،شرکت چاپ و نشر بازرگانی ، 1378
  6. مروتی شریف آبادی ، علی و اسدیان اردکانی، فائزه(1393). << ارائه مدل توسعه گردشگری سلامت با رویکرد تلفیقی تاپسیس فازی و مدل سازی ساختاری تفسیری در استان یزد>>، مدیریت سلامت ، جلد 17 ، شماره 55، صص 73-88.
  7. مشهدی زاده دهاقانی، ناصر(1386). << برنامه ریزی شهری ایران،دانشگاه علم و صنعت ایران>>.
  8. مهندسین مشاور پارهاس(1372).طرح جامع مرودشت.
  9. مرکز آمار ایران، سرشماری عمومی نفوس و مسکن، 1390.
  10. یعقوبی، جعفر (1391). << نظرسنجی درباره برخی پیامدهای گردشگری روستایی در مناطق روستایی بخش سلطانیه>>، استان زنجان، روستا و توسعه، سال 15، شماره 2، صص: 153-139.
  11. Chen , ch. F.,Lai ,M. Ch,  yeh , Ch. 1h,(2011). Forecasting Tourism demand bassed on empirical mode decomposition and neural network , knowledge- Based system, 26,281-287
  12. W.T.O,http://www.word tourism.org/facts/menus.html,1966 b.
  13. Lee , S. H. and et all(2013).Evaluating spatial centrality for integrated Torism management inrural aveas GIS and network analysis Torism management volame .34 , Feb 2013:pp 14-24.
  14. UNWTO Tourism Highlights.(2013) Edition Availble at:http://www.unwto.org/facts/menu.html.
  15. Butler, J, (1998), The Design, Performance and Analysis of Slug Tests, Lewis Publishers, New York.
  16. Roca, Z. (2010): Landscape, Identity And Development,  In: Landscape And Driving Forces, 8th Meeting Of The Council Of Europe Workshops For The Implementation Of The European Landscape Convention, European Spatial Planning And Landscape, No. 93, Council Of Europe Publishing, Strasbourg, 65-77.