برنامه‌ریزی راهبردی توسعه صنعت گردشگری با رویکرد تحلیلی اثرات متقاطع و اهداف- بازیگران (پژوهش موردی: شهر یاسوج)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه پیام نور تهران

2 دانشگاه پیام نور

3 استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، تهران، ایران

4 استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، تهران، ایران

چکیده

هدف اصلی از پژوهش حاضر، تدوین برنامه‌ریزی راهبردی توسعه گردشگری پایدار با رویکرد آینده‌پژوهی در شهر یاسوج است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مدیران، کارشناسان و افراد متخصص استان در زمینه گردشگری و آینده‌پژوهی؛ روش و طرح نمونه‌برداری، نمونه‌برداری هدفمند خواهد؛ و نمونه آماری پژوهش متشکل از 25 خبره و کارشناس در حوزه مرتبط با گردشگری و طبیعت‌گردی خواهد بود. گردآوری داده‌ها و اطلاعات موردنیاز در این پژوهش، ترکیبی از روش‌های مختلف ازجمله روش دلفی (پنل خبرگان) و طوفان فکری (انگیزش ذهنی ) و تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات موردنیاز بر اساس روش ساختاری و آینده‌پژوهی (شامل نرم‌افزار میک مک (MICMAC) و مکتور (MACTOR) می‌باشد.
نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که از 55 شاخص شناسایی‌شده جهت بررسی و نقش آن‌ها در توسعه صنعت گردشگری پایدار شهر یاسوج، 15 شاخص به‌عنوان شالوده و مبنای اصلی و کلیدی جهت توسعه پایدار گردشگری شهر یاسوج استخراج گردید. لذا این پیشران‌های پیوندی که نشان‌دهنده توان تأثیرگذاری آن‌ها بر کل سیستم است شامل توسعه طبیعت‌گردی با وزن عددی (84/8)، اعتبارات بخش گردشگری و میراث فرهنگی (91/9)، توسعه ثبات سیاسی و امنیتی کشو (66/5)، همسایگان جنوبی خلیج‌فارس (65/2)، شهرک سلامت (7/3)، برند سازی (72/6)، تجارب عاطفی گردشگران (شادی، عـشق و غـافلگیری) (01/3)، اکو موزه (54/6)، بخش خصوصی (90/4)، احداث بازارچه‌های محلی (90/6)، نماسازی و سیما سازی بدنه‌های شهری (20/9)، طراحی مسیرهای گردشگری (14/2)، توسعه زیرساخت‌ها و فناوری‌های اینترنت محور (54/6)، شبکه حمل‌ونقل منطقه‌ای (37/6) و طرح جامع گردشگری (14/8) است. همچنین جهت بررسی میزان تأثیرگذاری بازیگران و بررسی ارتباط همگرایی و واگرایی آن‌ها زمینه برای بهبود و توسعه صنعت گردشگری شهر یاسوج، 13 بازیگر در سطوح استانی و 4 بازیگر در سطوح کلان و 2 بازیگر در مقیاس بینابین شناسایی گردید که نتایج حاصل از همگرایی پیشران‌ها و بازیگران کلیدی مؤثر جهت توسعه و بهبود گردشگری پایدار شهر یاسوج بر اساس رویکرد مکتور بنا نشان می‌دهد که از بین 19 سازمان و نهاد مورد هدف و درگیر با سازوکار با گردشگری پایدار شهر یاسوج، 4 بخش استانداری، برنامه‌ریزی و بودجه، شهرداری، میراث فرهنگی، گردشگری - صنایع‌دستی و بخش خصوصی بیشترین تأثیر را جهت امور و پیشبرد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strategic planning for the development of the tourism industry with an analytical approach to cross-cutting effects and objectives - actors (Case study: Yasuj city)

نویسندگان [English]

  • mohamad mehdi hasanzadeh 1
  • bizhan dadras 2
  • esmaeel ali akbari 3
  • mohsen saghaii 4
1 payam noor university
2 عضوعلمی
3 payamnoor university
4 payam noor university
چکیده [English]

The main purpose of this study is to formulate strategic planning for sustainable tourism development with a future research approach in Yasuj. The statistical population of the study is all managers, experts and specialists in the field of tourism and futures research; Sampling method and design will be purposeful sampling; And the statistical sample of the research will consist of 25 experts in the field related to tourism and nature tourism. Collecting data and information required in this study, a combination of different methods including Delphi method (panel of experts) and brainstorming (mental motivation) and analyzing the required data and information based on structural and futures research method (including MICMAC software) and Is a MACTOR.
The results of the study show that from 55 identified indicators to study and their role in the development of sustainable tourism industry in Yasuj, 15 indicators were extracted as the foundation and main and key basis for sustainable tourism development in Yasuj. Therefore, these hybrid propellants, which show their ability to affect the whole system, include the development of nature tourism with numerical weight (8.84), credits of tourism and cultural heritage (9.91), development of political and security stability in the drawer (5.66), neighbors. South Persian Gulf (2.65), Health Town (3.7), Branding (6.72), Emotional Experiences of Tourists (Happiness, Love and Surprise) (3.01), Eco Museum (6.54), Private Sector (4.90), construction of local markets (6.90), display and appearance of urban bodies (9.20), design of tourist routes (2.14), development of infrastructure and Internet-based technologies (6.54), transportation network Regional (6.37) and comprehensive tourism plan (8.14). Also, in order to investigate the effectiveness of actors and to investigate the relationship between their convergence and divergence, the ground for improvement and development of Yasuj tourism industry was identified as 13 actors at the provincial level, 4 actors at the macro level and 2 actors at the intermediate scale.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic planning
  • tourism
  • analytical approach to actors' goals
  • Yasuj city

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 مهر 1401
  • تاریخ دریافت: 21 شهریور 1400
  • تاریخ بازنگری: 14 اسفند 1400
  • تاریخ پذیرش: 14 اسفند 1400