مجموعه عوامل موثر در خلاقیت (مزیت‌های رقابتی و ظرفیت‌های موجود) در راستای دستیابی به برندینگ شهری (مطالعه موردی: شهر دامغان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

2 دانشیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران

3 دانشیار گروه جغرافیا، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران

چکیده

در رویکردی نوین به شهر، شهر خلاق به عنوان یک روش راهبردی در عرصه تفکر، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های شهری مطرح شده است. با توجه به تغییرات بسیار عمیقی که در محیط شهر در حال وقوع است، خلاقیت شهری، یک عامل حیاتی در حل بسیاری از مسایل شهر به شمار می‌رود. در این راستا، هدف پژوهش حاضر؛ شناخت مجموعه عوامل موثر در خلاقیت (مزیت‌های رقابتی و ظرفیت‌های موجود) در راستای دستیابی به برندینگ شهری شهر دامغان می‌باشد. رویکرد حاکم بر فضای تحقیق کیفی و نوع تحقیق کاربردی است و بر حسب نحوه اجرا از نوع پیمایشی (مشاهده و مصاحبه) می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل (کلیه مدیران ارشد شهرداری، اعضای هیئت علمی گروه جغرافیا، هنر و شهرسازی، شورا‌های شهر و افراد دارای تجربه در حوزه مدیریت شهری) می‌باشند که با استفاده از روش دلفی 17 نفر به عنوان حجم نمونه، انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از روش گرند تئوری (نظریه داده بنیاد)، استفاده شده است. از نتایج مصاحبه با افراد متخصص و کارشناس جهت بررسی ظرفیت‌های موجود و مزیت‌های رقابتی با استفاده از روش تئوری زمینه‌ای، 42 مفهوم و 7 مقولهی (تصویرسازی، تدوین سند و برنامه راهبردی و جامع، شناسایی ارزشمند بودن مزایای رقابتی و ظرفیت‌های موجود، توسعه زیرساخت‌ها، نوآوری، باززنده سازی شهری، مدیریت یکپارچه شهری)، استخراج شد.
از نتایج مصاحبه با افراد متخصص و کارشناس جهت بررسی ظرفیت‌های موجود و مزیت‌های رقابتی با استفاده از روش تئوری زمینه‌ای، 42 مفهوم و 7 مقولهی (تصویرسازی، تدوین سند و برنامه راهبردی و جامع، شناسایی ارزشمند بودن مزایای رقابتی و ظرفیت‌های موجود، توسعه زیرساخت‌ها، نوآوری، باززنده سازی شهری، مدیریت یکپارچه شهری)، استخراج شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A set of effective factors in creativity (competitive advantages and existing capacities) in order to achieve urban branding (Case study: Damghan city)

نویسندگان [English]

  • Mostafa Foadiyan 1
  • Zeinab Karkehabadi 2
  • Saeed Kamyabi 3
1 PhD Student, Department of Geography and Urban Planning, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.
2 Associate Professor, Department of Geography and Urban Planning, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran
3 Associate Professor, Department of Geography, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran
چکیده [English]

In a new approach to the city, the creative city has been proposed as a strategic method in the field of thinking, planning and implementing urban plans. Due to the profound changes that are taking place in the urban environment, urban creativity is a vital factor in solving many of the city's problems. In this regard, the purpose of the present study; recognizing the set of effective factors in creativity (competitive advantages and existing capacities) in order to achieve urban branding in Damghan. The approach governing the research space is qualitative and the type of research is applied and in terms of implementation is survey type (observation and interview). The statistical population of the present study includes (all senior managers of the municipality, faculty members of the Department of Geography, Art and Urban Planning, city councils and people with experience in the field of urban management) who were selected using the Delphi method 17 people as a sample size. For data analysis, the method of Grand Theory (Foundation Data Theory) has been used. From the results of interviews with experts to examine the existing capacities and competitive advantages using the grounded theory method, 42 concepts and 7 categories (Imagery, strategic and comprehensive document and planning, identifying the value of competitive advantages and existing capacities, infrastructure development, innovation, urban regeneration, integrated urban management) were extracted.
From the results of interviews with experts to examine the existing capacities and competitive advantages using the grounded theory method, 42 concepts and 7 categories (Imagery, strategic and comprehensive document and planning, identifying the value of competitive advantages and existing capacities, infrastructure development, innovation, urban regeneration, integrated urban management) were extracted.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creativity
  • competitive advantages
  • existing capacities
  • urban branding
  • Damghan city

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 مهر 1401
  • تاریخ دریافت: 07 مهر 1400
  • تاریخ بازنگری: 15 آبان 1400
  • تاریخ پذیرش: 16 آبان 1400