بررسی و تحلیل الگوی رفتاری گردشگران در دسترسی به جاذبه های شهری با استفاده از GIS مطالعه موردی: شهر شیراز

نویسندگان

1 اســتادیار جغرافیــا و برنامــه ریــزی شــهری، دانشــگاه تبریــز، تبریــز، ایــران

2 کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریـزی شـهری، دانشـگاه تبریـز، تبریـز، ایـران

3 کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریـزی شـهری، دانشـگاه زنجـان، زنجـان، ایـران

چکیده

چکیده بخش عمده‌ای از مدیریت تصویر و ذهنیت گردشگران از شهر، ریشه در میزان رضایتمندی آن‌ها از نحوه دسترسی به مقاصد و جاذبه‌های گردشگری دارد چرا که این مرحله از مسافرت نه تنها آثار مثبت و منفی اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و زیست محیطی برای مهمانان و میزبانان در پی دارد، بلکه مهم‌ترین وجوه برنامه‌ریزی و بازاریابی گردشگری را نیز در بر می‌گیرد. پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل مسیرهای دسترسی گردشگران به جاذبه‌های شهر شیراز، در راستای تحلیل تصویر ذهنی گردشگران و میزان رضایتمندی آن ها از نحوه دسترسی به مقاصد گردشگری و تعیین الگوی حرکتی آنان در سطح شهر پرداخته است و از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به عنوان ابزاری مفید در تلفیق و تولید اطلاعات مکانی استفاده گردیده است. روش تحقیق پژوهش، میدانی و توصیفی تحلیلی بوده و داده‌های اولیه به صورت پیمایشی از طریق پرسشنامه تهیه و به پایگاه داده در GIS تبدیل گردیده‌اند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد الگوی رفتاری گردشگران در شهر شیراز بهینه ناست به گونه‌ای که میانگین طول مسیر انحرافی که گردشگران در سطح شهر شیراز طی می‌نمایند، 13 کیلومتر است. در این پژوهش با استفاده از اصول و ضوابط شهرسازی و گردشگری، بهینه‌ترین مسیرها و سطوح گردشگری در شهر شیراز پیشنهاد شده است. 
 

کلیدواژه‌ها


 
پرهیزگار، طیبه (1376)؛ معابر شهری، توزیـع شـبکه خیابانی و عملکـرد آن، سـازمان مشـاور فنـی ومهندســی شــهر تهــران، چهــاردهمین همــایش
سیاست توسعه مسکن در ایران.
حـافظ نیـا، محمدرضـا (1382)؛ مقدمـهای بـر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، تهران.
حیدری چیانـه، رحـیم ( 1387)؛ مبـانی برنامـه ریـزی صنعت گردشگری، انتشارات سمت، چاپ اول،تهران.
ســالنامه آمــاری اســتان فــارس ( 1384)؛ فرهنــگ وگردشـگری، سـازمان مـدیریت و برنامـهریـزی
استان فارس، معاونت آمار و اطلاعات.
سـازمان میـراث فرهنگـی (1389)؛ صـنایع دسـتی وگردشگری استان فارس.
فرج زاده اصل، منـوچهر ( 1387)؛ سیسـتم اطلاعـات جغرافیایی و کاربرد آن در برنامهریـزی صـنعت
توریسم، انتشارات سمت.
کــوپر، کــریس و دیگــران، ( 1380)؛ اصــول. مبــانی جهانگردی، ترجمه اکبر غمخوار، انتشـارات فـر
آماد.
موحد، علی (1381) بررسی و تحلیل الگوی فضـایی توریسم شـهری، پایـان نامـه دکتـری، دانشـگاه
تربیت مدرس، تهران.
مهندســین مشــاور پارهــاس ( 1381)؛ طــرح جــامع جاذبه های گردشگری شیراز، گزارش جلد اول،کارفرما شهرداری شیراز.
نوالی، محمود (1380)؛ فلسفه و متدولوژی، انتشارات دانشگاه تبریز.
Goeldner. R. Charles and Ritchie. J. R. Brent, (2003); Tourism , Principles, Practies,Philosophies, publish by Tohn wileson,Juc, Hoboken. New jersey.
MacCannell, Dean(1976), The Tourist: A NewTheory Of the Leisure Class, New York:
The Macmillan Press LTD.Show, Gareth and Allan M.Williams (2002),
Critical Issues in Tourism: A GeographicalPerspective, Oxford: Blackwell PublishersLtd.