سنجش میزان رضایتمندی دانشجویان از نقش دانشگاهی شهر بابلسر

نویسندگان

نویسنده

چکیده

امروزه سنجش میزان رضایتمندی دانشجویان از کارکرد دانشگاهی شهرها بسیار ضروری است. از طرف دیگر بررسی‌هایی اولیه نشان می‌دهد بسیاری از رشته‌های دانشگاهی در راستای نیازهای شهری نیست. این ناهماهنگی باعث بروز مشکلاتی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در سطح کشور گردیده است. استقرار دانشگاه در هر شهری نیازمند به بسترهای مناسب و ظرفیت‌های زیربنایی برای پذیرش نقش دانشگاهی است. ‌توجه به ظرفیت‌های زیربنایی و پتانسیل‌های مناسب با نیازهای دانشگاه و دانشگاهیان ضروری است. هدف این مقاله سنجش میزان رضایت دانشجویان از نقش دانشگاهی شهر بابلسر است. در راستای این تحقیق به منظور گردآوری داده‌ها از روش‌های کتابخانه‌ای، اسنادی و روش پیمایشی بهره‌گرفته شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 370 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران است. در این راستا ابتدا میزان رضایتمندی دانشجویان با استفاده از تکنیک آماری آزمون T تک نمونه‌ای در محیط نرم افزار SPSS مورد ارزیابی قرار گرفت و سپس شاخص‌های تاثیرگذار بر دیدگاه دانشجویان با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره در محیط نرم افزار SPSS شناسایی شد. نتایج آزمون T نشان می‌دهد که از دیدگاه دانشجویان تنها شاخص‌های خدمات حمل و نقل و خدمات تفریحی از کیفیت مناسبی قرار دارند و این امر رضایت دانشجویان از این دو شاخص را نشان می‌دهد. این در حالی است که در رابطه با سایر شاخص‌ها رضایت بالایی در میان دانشجویان وجود ندارد. بررسی شاخص‌های تاثیرگذار نشان می‌دهد که شاخص‌های خدمات اقامتی(545/0=β) و خدمات رفاهی(530/0=β) دارای بیشترین تاثیر هستند. در مقابل شاخص‌های خدمات ورزشی (418/0=β) و امکانات اشتغال (430/0=β) کمترین تاثیر را بر میزان رضایتمندی دانشجویان از شهر بابلسر دارند. 
 

کلیدواژه‌ها