امروزه فضاهای باز عمومی مورد توجه بسیاری از محققان و سیاستگذاران شهری قرار گرفته است. توسعه و گسترش این نوع فضاهای شهری از قبیل پارکها، فضاهای همگانی و فضاهای سبز نقش بسزایی در ارتقاء کیفی زندگی شهروندان دارد. خیابان های پیاده شهری، یکی از مورد توجه ترین این مکانها، است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به عنوان سرزنده ترین فضاهای شهری به اجرا در آمده است. این اماکن به دلیل در بر داشتن فعالیتهای اجتماعی، علاوه بر افزایش روابط چهره به چهره افراد، موجب تشویق شهروندان به پیاده روی و استفاده کمتر از خودرو شخصی می شوند. در این تحقیق، یکی از خیابانهای پرتردد و اصلی شهر شیراز که درصد قابل توجهی از فعالیتهای خدماتی- تجاری را در بر دارد، انتخاب گردیده و امکان تبدیل آن به یک خیابان پیاده بررسی شده است. برای گردآوری اطلاعات و دادههای اولیه مورد نیاز از پرسشنامههای بخصوصی که توسط ساکنان و شاغلان آن خیابان تکمیل گردید، استفاده شده است. همچنین برای بررسی رابطه بین رضایتمندی افراد از تبدیل این خیابان به یک خیابان پیاده و مشخصات اجتماعی – اقتصادی، رفتاری و ترافیکی از تجزیه و تحلیل آماری (تحلیل رگرسیون دوتایی) انجام شده است. نتایج نشان داد که تنها برخی از خصوصیات اجتماعی- اقتصادی، رفتاری و ترافیکی همانند جنس، سن، درآمد، روزهای مراجعه و ... رابطه معناداری با رضایتمندی افراد از تبدیل خیابان مذکور به خیابان پیاده محور داشتهاند. در مجموع می-توان گفت که ایجاد خیابان پیاده در محدوده مطالعاتی نیازمند بسترسازی مناسبی در زمینه حمل و نقل و نیز ارائه سیاستهای تشویقی از طرف مدیران شهری است.
اطمینانی, رویا, سقاپور, طیبه, & سلطانی, علی. (1390). امکان سنجی تبدیل خیابان بدون خودرو در شهر شیراز. فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری, 2(6), 87-100.
MLA
رویا اطمینانی; طیبه سقاپور; علی سلطانی. "امکان سنجی تبدیل خیابان بدون خودرو در شهر شیراز". فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری, 2, 6, 1390, 87-100.
HARVARD
اطمینانی, رویا, سقاپور, طیبه, سلطانی, علی. (1390). 'امکان سنجی تبدیل خیابان بدون خودرو در شهر شیراز', فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری, 2(6), pp. 87-100.
VANCOUVER
اطمینانی, رویا, سقاپور, طیبه, سلطانی, علی. امکان سنجی تبدیل خیابان بدون خودرو در شهر شیراز. فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری, 1390; 2(6): 87-100.