تحلیل عوامل موثر بر توسعه گردشگری استان کردستان با استفاده از مدل SWOT

نویسندگان

1 استادیار جغرافیـا و برنامـه ریـزی شـهری، دانشـگاه شـهید چمـران، اهـواز ایـران

2 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمـران، اهـواز، ایـران

چکیده

تبلور یافتن گردشگری به عنوان یک نیاز، تبدیل شدن آن به عنوان بزرگترین صنعت خدماتی دنیا و تخصصی شدن گردشگری این فرصت را فراهم کرده تا هر مقصدی جهت بهره جستن از منافع حاصل از گردشگری امیدوار باشد. اما مسلماً این کار بدون شناسایی عوامل تاثیر گذار، برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک امکان پذیر نخواهد بود. بر این اساس در این پژوهش سعی داریم، با توجه به قابلیت های بالقوه استان کردستان در زمینه گردشگری( 1234 اثر باستانی که 500 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است، توانایی بالقوه در زمینه اکوتوریسم و گردشگری خرید)، با استفاده از مدل سوات نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای پیش روی گردشگری کردستان را مورد بررسی قرار دهیم و جهت توسعه هر چه بیشتر آن راهکارهای استراتژیک ارائه دهیم.این پژوهش از نظر روش کتابخانه ای و پیمایشی مبتنی بر پرسشنامه است. در این راستا جهت انجام پژوهش 63 نفر از کارشناسان سازمان های که به نحوی در تصمیم گیری یا فعالیت های گردشگری استان ذی نفع بودند به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند، سپس پرسشنامه های طراحی شده بین آن ها توزیع شد. بر اساس نظر این کارشناسان، تحلیل های حاصل از سوات نشان می دهد که به رغم پتانسیل گسترده کردستان در زمینه گردشگری، کمبود زیرساخت های کافی، ضعف فعالیت های بازاریابی، ضعف مدیریت گردشگری، مهمترین موانع اساسی بر سر را توسعه گردشگری کردستان به حساب می آیند. از طرف دیگر، و جود جاذبه های طبیعی زیبا، بازارچه های مرزی و تمایل عمومی نسبت به توسعه گردشگری به ترتیب با امتیاز وزنی48% ، 38% و 28% به عنوان مهمترین نقاط قوت و افزایش تمایل به گردشگری خرید، افزایش تمایل به فعالیت های گردشگری و به ویژه فعالیت های اکوتوریستی و پیوندهای فرهنگی نزدیک کردهای اقلیم خودمختار کردستان عراق با کردهای کردستان ایران و افزایش تمایل آنها جهت بازدید از استان کردستان به دلیل داشتن طیف مختلف جاذبه ها به ترتیب با امتیاز وزنی 50% ، 50% و 32% به عنوان مهمترین فرصت های گردشگری استان شناخته شد. همچنین هدفمند کردن یارانه ها،افزایش قیمت مواد سوختی و تاثیر سوء آن بر جریان سفر و گردشگری ، افزایش تمایل به سفرهای خارجی و از بین رفتن فرهنگ سنتی و محلی نیز از دید کارشناسان به عنوان مهمترین تهدیدهای پیش روی گردشگری کردستان شناخته شدند
 

کلیدواژه‌ها


1- ابـــــراهیم زاده، عیســـــی و آقاســـــی زاده،عبــداالله(1388). تحلیــل عوامــل مــوثر بــر گســترش گردشگری در ناحیه ساحلی چابهار با استفاده از مـدل راهبردی SWOT، فصلنامه مطالعات و پـژوهش هـای شهری و منطقه ای، دانشگاه اصفهان
2- افتخـاری، عبدالرضـا رکـن الـدین و مهـدوی، داوود(1384). راهکارهای توسعه گردشگری روستایی با استفاده از مدل سـوات: دهسـتان لواسـان کوچـک، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس
3- کاظمی، مهدی(1385). مـدیریت گردشـگری،انتشارات سمت، چاپ اول، تهران
4- گلکار، کوروش(1384). مناسب سازی تکنیک تحلیلی سوات برای کاربرد در طراحی شـهری، مجلـه صفه،
5- گوهریـان، محمـد ابـراهیم و کتـابچی، محمـد مهدی(1384).گردشگری بین المللی، چاپ اول، تهران
6- مــرادی مســیح، واراز(1381). برنامــه ریــزی اسـتراتژیک در کـلان شـهرها، انتشـارات پـردازش و برنامه ریزی شهری، چاپ اول، تهران
7- نعمتــی، نســرین(1384). راهکارهــای توســعه گردشگری در ایران، مجموعه مقـالات ظرفیـت هـای اقتصادی ایران با تاکید بر وضعیت گردشگری ایران در بستر جهانی شدن، دانشگاه آزاد واحد فیروزکوه
 
8- Jenkins, C.L, (1991), Tourismdevelopment strategies, In L. Lickerish (ed.)Developing Tourism Destinations
9- Oppermann, M. and Chon, K, (1997),Tourism in Developing Countries, London,International Thomson Business Press.
10- Sharply. R, David J. Telfer, ( 2002),Tourism and Development:Concepts andIssues,Channel View Publications
11- UNWTO, (2001), Guide For LocalAuthorities On Developing SustainableTourism, 2001
12- World Tourism Organization (WTO),(1980), Manila Declaration on World Tourism,Madrid, World Tourism Organization.
13- (www.unwto.org)