Measuring the level of citizens 'satisfaction of municipality performance and evaluation of individual, social factors influenced on it (case study of Dehdasht city)

Document Type : Research Paper

Authors

1 ZANJAN

2 kazeroon

3 Isfahan

Abstract

The rapid growth of urbanism in Iran has resulted in that the cities today is faced many problems, for this purpose an organization must be organized, systematic and regular to do administrate of city. In most countries of the world including Iran the municipality is responsible for administration of the city, and study of its operation has been discussed between researchers constantly. The aim of this paper is study of municipality performance of Dehdasht city in different dimensions and evaluation of individual, social factors influenced on it from the view of citizens. The method of this research is descriptive-analytical and survey. The statistical sample consisting of the heads of households in Dehdasht city, randomly selected and through the use of Cochran’s formula amounting 384 cases and by questionnaire has been studied. The methods of factorial model and the Cronbach alpha coefficient have been used to determine the validity and reliability of the questionnaires. The results indicate that citizens are in dimension of technical-development "somewhat satisfied”, in dimension of services "Satisfied" and in dimension of social-cultural "Dissatisfied". Results of multiple regressions based on stepwise method also show that social participation, social knowledge, social confidence and age have 26% changes in dependent variable (satisfaction of municipality performance).

Keywords


احمدی، محمد، پوراحمد، احمد، حاتمی نژاد، حسین، (1393)، بررسی میزان رضایت­مندی شهروندان از سازمان زیباسازی و عوامل موثر بر آن برای بهبود منظر شهری، مطالعه موردی: منطقه 6 کلان شهر تهران، مجله آمایش جغرافیایی فضا، شماره 12، صص 37-19.
ایمانی جاجرمی، حسین و سید احمد فیروزآبادی، (1386): بررسی مدل­های سنجش عملکرد مدیریت محلی با تأکید بر سازمان­های مدیریت شهری و روستایی در ایران، نامه علوم اجتماعی، 32: 111- 91.
امان پور، سعید، صفایی پور، مسعود، عباس پور، مریم (1393) بررسی میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری هندیجان، فصلنامه جغرافیا برنامه ریزی شهری، چشم‌انداز زاگرس، دوره هفتم، شماره 23، صص 72-53.
برک پور، ناصر، گوهری پور، حامد و مهدی کریمی (1389): ارزیابی عملکرد­ شهرداری­ها بر پایه سنجش میزان رضایت مردم از خدمات شهری (نمونه موردی: مناطق 1 و 11 شهر تهران)، دو فصلنامه مدیریت شهری، 25: 218 – 203.
پاپلی یزدی، محمدحسین و ﺣﺴﻴﻦ رجبی سناجردی (1389): نظریه­های شهر و پیرامون، تهران، انتشارات سمت.
پور مختار، محمدجعفر (1382): ایمنی شهر و توسعه پایدار، مجموعه مقالات همایش مسائل شهرسازی ایران، جلد اول ساخت کالبدی شهر، دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز.
پیر بابایی، محمدتقی، کرمی، اسلام، (1390)، نارضایتی از مکان پیرامون بافت­های بازسازی‌شده نمونه موردی: بافت مسکونی پیرامون خیابان شهید نواب صفوی تهران، مجله مدیریت شهری، شماره 27، صص 182-163.
حسینی، محمد (1385): مدیریت سازمان­های محلی و شهرداری­ها، تهران، انتشارات بازتاب.
حکمت نیا، حسن و میر نجف موسوی (1386): سنجش میزان و عوامل مؤثر بر رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری مطالعه موردی: شهرداری یزد، مجله جغرافیا و توسعه 56: 196- 181.
رجب صلاحی، حسین (1381): ساختار حکومت محلی، مدیریت شهری و شهرداری، برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، مسائل نظری و چالش­های تجربی، تهران، انتشارات سازمان شهرداری­ها،
رستمی، محمدحسین، امان پور، سعید، کرمی، مهران، مراد رام نژاد، سید الله (1394)، سنجش رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری در حوزه خدمات شهری (مورد: شهر درود)، مجله پژوهش‌ها و برنامه‌ریزی شهری، شماره 21، صص 50-30.
رفیع پور، سعید، داداش پور،‌هاشم، رحمانی، مریم و فرامرز‌هادوی (1389): ارزیابی اثربخشی عملکرد شهرداری قاین از دیدگاه شهروندان، دو فصلنامه مدیریت شهری، 26: 78 – 63.
زنگنه، یعقوب، حسین‌آبادی، سعید (1394) ارزیابی رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری و نقش آن در تأمین منابع مالی مدیریت شهری، مورد: شهر سبزوار، مجله آمایش جغرافیایی فضا، شماره 20، صص 62-51.
سالنامه آماری استان کهگیلویه و بویراحمد (1395).
سرشماری نفوس و مسکن (1395).
شماعی، علی، آدینه وند، علی‌اصغر، حاجی‌زاده، مریم (1391) ارزیابی عملکرد شهرداری‌ها بر اساس حکمروایی خوب شهری، مورد: شهر یاسوج، فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره 11، صص 20-1.
صفائی پور، مسعود، حسینی، نبی‌الله، قیصری، نرگس (1394) سنجش رابطه میان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری و شاخص­های پایدار محیط‌زیست شهری مورد: شهر دزفول، دو فصلنامه پژوهش‌های بوم‌شناسی شهری، شماره 1، صص 40-25.
کاظمیان، غلامرضا و نوید سعیدی رضوانی، (1380)؛ امکان‌سنجی واگذاری وظایف جدید به شهرداری‌ها، تهران، انتشارات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور.
محمدی، رضا (1386)، طراحی و استقرار نظام ارزشیابی کلان عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 46، صص 124-91.
مرکز آمار ایران (1395).
هاشمی، فرهاد (1372)؛ حقوق شهری و قوانین شهرسازی، تهران، انتشارات مرکز مطالعات تحقیقات معماری و شهرسازی.
هاشمی، سید مناف، یحیی پور مهدی، (1390)، اصول و مبانی مدیریت خدمات شهری در شهرداری، چاپ اول، انتشارات سازمان شهرداری­ها و دهیاریهای کشور.
وردی نژاد، فریدون، امینی، سارا (1387) مدل ارزیابی متوازن وعملکر شهرداری تهران. فصلنامه مدیریت شهری، سال اول، شماره اول، تهران.
Akgul, Deniz (2012), Mcasuring the Satisfacion of citizens for the Scrviccs givcn by the municipality: the case of kirsehir municipality. Proccdia – Social and Bchavioral Scinces, 62: 555.
Aktas, A. et al. 2009. Assessing holiday satisfaction of German and Russian tourists visiting alanya. Journal of tourism and hospitality Management. 1(1): 1-12. 26-
Corbiere-Nicollier, T., Ferrari, Y., Jemelin, C., Jolliet, O., 2003, Assessing sustainability: An assessment framework to evaluate Agenda 21 actions at the local level, International Journal of Sustainable Development & World Ecology, Vol. 10, No. 3, pp 225-237 .
Del Bosque, I.R and San martin, H. 2008. Tourist satisfaction: cognitive-affective model. Annals tourism research. 35 (2): 551-573.
Deniz, A. 2012. Measuring the satisfaction of citizens for the services given by the municipality: the case of Kirsehir municipality. Procedia-Social and Behavioral Sciences. pp. 555–560.
Deichmann, Uwe, Lall., V., Somik, (2007), citizen feedback and delivery and urban services, worlddevelopment, Vol.35, No.4: 649-662.
Golabi, F., Aghayari, T., & Ebrahimi, R. (2013), The study of the socioeconomic factors relating to the amount of citizens' satisfaction with residential areas. Urban Sociological Studies, 3.
Friedman, J. 2002. The prospect of cities. University of Minnesota Press. Minneapolis
Gungor, H. 2007. Emotional satisfaction of customer contacts. Amsterdam, Amsterdam university press.
Gutiérrez Rodriguez, P., Vazquez Burguete, J., Vaughan, R., Edwards, J. (2009 ); The Services Transformation of Municipal towards Quality in the Public Sector; Spain, Routledge.
Hatri, M. Montalvo, D. (2008); Citizen Satisfaction Survey, Report to the City of melborne; Australia, E&FN Spon.
Lee, C.E., Gim, G., Yoo, B., (2009), The Effect of Rrelationship Quality on Citizen Satisfaction with Electronic Government Services. The Marketing Management Journal, 19 (2)
Miranda, J.,1999, Evaluating sustainble agriculture utilizing multicriteria analysis: The case of Guaira. Sp, Brazil, Clark University, United State.
Mokhlis, S. (2011); Municipal service quality and citizen satisfaction in bankoke; journal of public administration and governance, vol. 1, No.1, pp. 75-87.
Mouritzen, E. and Universitet, S. 2011. Citizen satisfaction with municipal performance, http://www.spa.gu.se
Richards, M. et al. 2003. Impacts of illegality and barriers to legality: a diagnostic analysis of illegal logging in Honduras and Nicaragua. International Forestry Review. pp. 282-292
Stephens C., Satterthwaite, D. (2008); Urban Health in Developing Countries; Environmental Impact Assessment Review, 20: 299 - 310.
SheykhMohammadi, M., & Tulitzovareh, M. R. (2005), Participatory management based on recommendations’ system. Isiran Institute: Tehran, Iran.
United Nations.,2007, Indicators of Sustainable Development: Guidelines and Methodologies, Third Edition, New York.
Van Ryzin, G., (2006), Pieces of a puzzle: Linking government performance, citizen satisfaction, and trust, USA.
Van Ryzin, G., Douglas M. and Stephen Immerwahr. 2004. “Explaining the race gap in satisfaction with urban services,” Urban Affairs Review 39(5): 613-632.
Zenker, S. Petersen, S. andreas, A. (2009); Development and Implementation of the Citizen Satisfaction Index (CSI): Four Basic Factors of Citizens’ Satisfaction; Research Papers on Marketing and RetailingUniversity of Hamburg : 39, German.