بررسی نقش مشارکت زنان در نگرش انها به توسعه گردشگری پایدار در شیراز : مدل یابی معادلات ساختاری

نوع مقاله : مقاله برگرفته از پایان نامه

نویسندگان

1 دکتری جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران.

2 استادیار گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران.

چکیده

شهر شیراز یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایران برای گردشگران داخلی و خارجی است، از این‌رو، محوریت اکثر طرح‌های توسعه‌ای شیراز در راستای نیازها و جاذبه‌های گردشگری است. در این پژوهش، با توجه به اهمیت جایگاه زنان در گردشگری، به بررسی نقش مشارکت زنان در نگرش آنها به توسعه گردشگری پایدار پرداخته شده است. بر اساس رویکرد کمّی، روش گردآوری داده‌ها پیمایش بوده و 383 پرسشنامه در بین زنان بالای 18 ساله شیرازی به صورت تصادفی توزیع گردید. مدل نظری توسط داده‌ها برازش قابل قبولی داشته و نتایج رابطه ساختاری مدل پژوهش حاکی از تاثیر مثبت و معنی‌دار مشارکت زنان در نگرش آنها به توسعه گردشگری پایدار است. در مدل اندازه‌گیری سازه بیرونی، بعد مشارکت فرهنگی بیشترین همبستگی را با سازه پنهان داشت و در مدل اندازه‌گیری سازه درونی، نگرش اقتصادی بالاترین ضریب همبستگی را با سازه نگرش به توسعه گردشگری پایدار داشته است. در ابعاد مشارکت، مشارکت مدیریتی کمترین ضریب همبستگی را داشت که حاکی از محدودیت‌های ساختاری در مشارکت مدیریتی برای زنان است. از طرف دیگر، ضریب قوی بعد اقتصادی با سازه نگرش به توسعه گردشگری پایدار نشان‌دهنده‌ی رویکرد مثبت زنان به مباحث اقتصادی گردشگری است. بر اساس نتایج این پژوهش، مشارکت زنان می‌تواند نگرش مثبت آنها به توسعه گردشگری پایدار را تقویت کند. از این‌رو، برای موفقیت طرح‌های گردشگری ایجاد فضای مشارکتی برای زنان امری ضروری است زیرا رویکردهای مشارکتی انان می تواند در بستر سازی توسعه پایدار جوامع و نگرشی که به مقوله توسعه گردشگری داشته باشند موثر واقع شود. این مهم بدون همراهی ایم بخش مهم از جامعه امکان پذیر نخواهد بود. بر این اساس در تحقیق حاضر تلاش شده است رابطه مشارکت احتماعی زنان ساکن شیرازدر نگرش انها به توسعه پایدار گردشگری بررسی شوذ.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The impact of women's participation on their attitude towards sustainable tourism development in Shiraz: A SEM approach

نویسندگان [English]

  • leila doudman 1
  • mohammad ali chitsaz 2
  • syyed naser hejazi 2
1 Ph.D. Student in Sociology, Department of sociology, Faculty of Humanities, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran.
2 Assistant Prof., Department of sociology, Faculty of Humanities, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran
چکیده [English]

Shiraz is one of the most attractive Iranian cities for domestic and foreign tourists, so most of the development plans in Shiraz are based on tourism. This study investigates the impact of women’s social participation on their attitude towards sustainable tourism development in Shiraz. Applying a quantitative approach, this study conducted a survey method, and an on-site self-administered questionnaire was distributed randomly to 383 respondents. Regarding the structural model, the overall model fit statistics are within the generally accepted thresholds for good fitness. Structural equation modeling reveals that a significant positive impact of women’s social participation on their attitude towards sustainable tourism development is detected. In the measurement model of women’s participation, the cultural dimension has the stronger coefficient with latent construct, and for the dependent construct, the economic dimension has the stronger coefficient with attitude towards sustainable tourism development. Management participation is the lowest component of women’s participation that reveals structural constraints for them. Attitude towards the economic aspect of tourism development is the highest component and shows the importance of economic issues for women in Shiraz. Women’s participation can improve their positive attitude towards sustainable tourism development, so to gain success on tourism plans, it is necessary to create a participatory space for women. and also their participatory approaches can be effective in laying the groundwork for sustainable development of communities and attitudes towards tourism development. this will not be possible without the support of this important section of society. accordingly' to in the present study 'an attempt has been made to investigate the relationship between social participation of shiraz women in their attitude towards tourism development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social capital
  • womens participation sustainable tourism
  • development
  1. Afroz, N., & Ilham, Z. (2020). Assessment of knowledge, attitude and practice of University Students towards Sustainable Development Goals (SDGs). The Journal of Indonesia Sustainable Development Planning1(1), 31-44.
  2. Agarwal, S., Lenka, U., Singh, K., Agrawal, V., & Agrawal, A. M. (2020). A qualitative approach towards crucial factors for sustainable development of women social entrepreneurship: Indian cases. Journal of Cleaner Production274, 123135.
  3. Aligholizadeh Firoozjaee, N., Badri, S., Faraji Sabokbar, H. (2018). Attitudes of Iranian Host Communities towards the Economic and Environmental Impacts of Tourism in Rural Areas: A Case Study of the Central Part of Noushahr County. Village and Development, 10(1), 1-22.
  4. Azkia, M., & Ghafari, Gh. (2017). Sociology of development. Tehran: Keyhan.
  5. Brida, J. G., & Risso, W. (2009). Tourism as a factor of long-run economic growth: An empirical analysis for Chile. European journal of tourism Research2(2), 178-185.
  6. Cannonier, C., & Galloway Burke, M. (2019). The economic growth impact of tourism in Small Island developing states—Evidence from the Caribbean. Tourism Economics, 25(1), 85–108. doi: https://doi.org/10.1177/1354816618792792
  7. Chambers, D. (2021). Are we all in this together? Gender intersectionality and sustainable tourism. Journal of Sustainable Tourism, 1-16. DOI: 10.1080/09669582.2021.1903907.
  8. Dube, K., & Nhamo, G. (2020). Sustainable development goals localisation in the tourism sector: Lessons from Grootbos private nature reserve, South Africa. GeoJournal, 1-18.
  9. Figueroa-Domecq, C., Kimbu, A., de Jong, A., & Williams, A. M. (2020). Sustainability through the tourism entrepreneurship journey: A gender perspective. Journal of Sustainable Tourism, 1-24.
  10. Freund, D., & Hernandez-Maskivker, G. (2021). Women managers in tourism: Associations for building a sustainable world. Tourism Management Perspectives38, 100820.
  11. Habibi, F. (2016). A study of the effect of social capital on the tendency toward tourist arrival (Case Study: City of Marivan). Motaleate Shahri, 5(18), 37-50.
  12. Habibi, F., Rahmati, M., & Karimi, A., (2018). Contribution of tourism to economic growth in Iran's Provinces: GDM approach. Future Business Journal, 4: 261–271. doi: https://doi.org/10.1016/j.fbj.2018.09.001
  13. Heshmati, A., & Rashidghalam, M. (2021). Assessment of the urban circular economy in Sweden. Journal of Cleaner Production, (310), doi: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.127475
  14. Irawan, N., & Nara, V. (2020). Managing women empowerment through participation in sustainable tourism development in Kampong Phluk, Siem Reap, Cambodia. International Journal of Economics, Business and Accounting Research (IJEBAR)4(02).
  15. Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, New York: The Guilford Press.
  16. Mabogunje, A. L., & Kates, R. W. (2020). Sustainable development in Ijebu-Ode, Nigeria: The role of social capital, participation, and science and technology. CID Working Paper Series.
  17. Mehrnosh, M., Zandi Nasab, M., &  Bahrami, M. (2019). Modeling the Relationship between Social Capital, Security, and the Development of Foreign Tourism. Social Capital Management, 6(4), 521-542. doi: 10.22059/jscm.2019.264450.1667.
  18. Meitasari, S., & Furkan, L. M. (2021, June). The Role of Woman Entrepreneurship in Creative Tourism Development. In 18th International Symposium on Management (INSYMA 2021) (pp. 331-336). Atlantis Press.
  19. Nhamo, G., & Mukonza, C. (2020). Opportunities for women in the green economy and environmental sectors. Sustainable Development28(4), 823-832.
  20. Ozen, H. & Yalcinkaya, A. (2007). Investigation of sustainable tourism concept for Uzungol. International tourism Biennal. pp: 112- 120.
  21. Parviznejad, P. S., & Akhavan, A. N. (2021). Impact of the Tourism Industry Scenarios in Urban Economy: (Case Study Tabriz). International Journal of Innovation in Management, Economics and Social Sciences1(1), 1-15.
  22. Pololikashvili, Z. (2020). Tourism and the Sustainable Development Agenda: Seizing opportunity in crisis. In International Trade Forum (No. 1, pp. 16-17). International Trade Centre.
  23. Sangwan, S. R., & Bhatia, M. P. S. (2020). Sustainable development in industry 4.0. In A Roadmap to Industry 4.0: Smart Production, Sharp Business and Sustainable Development (pp. 39-56). Springer, Cham.
  24. Scarlett, H. G. (2021), Tourism recovery and the economic impact: A panel assessment, Research Globalization (3). doi: https://doi.org/10.1016/j.resglo.2021.100044
  25. Sharpley, R. (2020). Tourism, sustainable development and the theoretical divide: 20 years on. Journal of Sustainable Tourism28(11), 1932-1946.
  26. Tang, C. H. H., & Jang, S. S. (2009). The tourism–economy causality in the United States: A sub-industry level examination. Tourism Management30(4), 553-558.
  27. Teo, T. & Noyes, J. (2012). Explaining the intention to use technology among pre-service teachers: a multi-group analysis of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology. Interactive Learning Environments, doi: 10.1080/10494820.2011.641674.