تحلیلی بر عوامل اثرگذار بر پیاده‌سازی الگوی شراکت عمومی - خصوصی در توسعه مناطق کلانشهری، موردمطالعه: کلانشهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.

چکیده

محدودیت منابع بودجه‌ای و ظرفیت‌های اقتصادی مدیریت‌های مناطق کلانشهری برای تأمین منابع پروژه‌های بزرگ فرهنگی، فنی و اقتصادی مدیریت مناطق کلانشهری را بر آن داشته تا تمامی‌تلاش خود را در بهره‌گیری از مشارکت فعال بخش خصوصی و ایجاد فضای رقابتی مناسب برای فعالیت آنها و به طور کلی تمرکززدایی از تصمیم‌گیری گرفته تا مدیریت بهره‌برداری را بکار بندند که این تلاش‌ها در قالب روش‌های مختلفی چون مشارکت‌های عمومی‌- خصوصی متبلور شده و موجب تسریع در روند توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی شده است. این پژوهش از نظر روش و ماهیت توصیفی- تحلیلی بوده و از حیث هدف پژوهش در دسته پژوهشات کاربردی قرار دارد. در این پژوهش از روش کتابخانه‌ای و پیمایشی استفاده شده است. در تحلیل و بررسی متغیرها از آزمون های میانگین، معادلات ساختاری و رگرسیون استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق، 100 نفر از مدیران سازمان ها و بخش خصوصی در شهرداری تهران می‌باشند. در این تحقیق برای انتخاب نمونه‌های حاضر از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که از بین 4 متغیری که اثرگذاری آنها بر متغیر ppp مورد بررسی قرار گرفته، متغیر نظارت کمترین مقدار آماره را به خود اختصاص داده است و چون کمتر از مقدار آمارة استاندارد 96/1 هستند، لذا اثرگذاری این متغیر آخری معنی دار نیست. اما مابقی متغیرها معنی دار هستند و بیشترین مقدار آماره را به خود اختصاص داده اند.
واژه‌های کلیدی:
مشارکت عمومی و خوصی، کلانشهر، توسعه یافتگی، تهران.
واژه‌های کلیدی:
مشارکت عمومی و خوصی، کلانشهر، توسعه یافتگی، تهران.
واژه‌های کلیدی:
مشارکت عمومی و خوصی، کلانشهر، توسعه یافتگی، تهران.
واژه‌های کلیدی:
مشارکت عمومی و خوصی، کلانشهر، توسعه یافتگی، تهران.
واژه‌های کلیدی:
مشارکت عمومی و خوصی، کلانشهر، توسعه یافتگی، تهران.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis of Factors Affecting the Implementation of Public-Private Partnership Model in the Development of Metropolitan Areas, Case Study: Tehran Metropolis

نویسندگان [English]

  • hossein mayeli 1
  • Ali shamsoddini 2
1 Department of Geography and Urban Planning, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Urban Planning, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran.
چکیده [English]

Limited budget resources and economic capacities of metropolitan area management to provide resources for major cultural, technical and economic projects of metropolitan area management have made every effort to take advantage of the active participation of the private sector and create a competitive environment for their activities and decentralization in general. From decision-making to exploitation management, these efforts have been crystallized in various ways such as public-private partnerships and have accelerated the process of economic, social and infrastructural development. Urban development needs a conceptual relationship with its environment and must be related to its location in terms of content and respond to all interactions and dynamics resulting from the architectural, cultural and spatial context of its context. This research is descriptive-analytical in terms of method and nature and is in the category of applied research in terms of research purpose. In this research, library and survey methods have been used. Mean analysis, structural equations and regression tests were used to analyze the variables. The statistical population of this research is 100 managers of organizations and the private sector in Tehran Municipality. The purpose of this study is to analyze the factors affecting the implementation of the public-private partnership model in the metropolitan area of Tehran. In this research, a simple random sampling method has been used to select the present samples. The results show that among the 4 variables whose effect on the ppp variable has been studied, the monitoring variable has the lowest value of statistics and because they are less than the standard statistic value of 1.96, so the effect of this last variable is significant. It does not. But the other variables are significant and have the highest statistical value.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public and private participation
  • metropolis
  • development
  • Tehran
  1. Agyemang, P. F. K. (2011). Effectiveness of public private partnership for infrastructure projects.
  2. Ameyaw, E. E., & Chan, A. P. (2013). Identifying public‐private partnership (PPP) risks in managing water supply projects in Ghana. Journal of Facilities Management.
  3. Bank, W. (2014). Public-Private Infrastructure Advisory Facility. In.Bohannon, C. L. (2004). The urban catalyst concept. Virginia Tech.
  4. Bovaird, T. (2010). A brief intellectual history of the public–private partnership movement. In International handbook on public–private partnerships: Edward Elgar Publishing.
  5. Branch-Elliman, W., van den Berg, P., Dong, S. W., Kapoor, A. K., Merchant, E. A., & Schechter-Perkins, E. M. (2022). A pilot model of a public–private partnership for implementation of a coronavirus disease 2019 (COVID-19) diagnostic testing program to facilitate a safe school reopening. Antimicrobial Stewardship & Healthcare Epidemiology, 2(1).
  6. Cairncross, S. (2004). The Case for Marketing Sanitation. Water & Sanitation Program Field Note.
  7. Casady, C. B., & Peci, F. (2021). The institutional challenges of public-private partnerships (PPPs) in transition economies: lessons from Kosovo. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 34(1), 1949-1965.
  8. Catalyst, U. (2013). The power of temporary use. Berlim: Dom Publishers.
  9. Chang, M., Memon, M. A., & Imura, H. (2004). Public-Private Partnership for Urban Environmental Infrastructure: Learning from International Experiences and Its Application to China. The Paper for Report of the Task Force on Financial Mechanisms for Environmental Protection. URL: http: //www. enviroinvest. com. cn/edit_er/UploadFile/200871175057722. pdf (дата обращения–26.08. 2013).
  10. Cheng, Z., Ke, Y., Lin, J., Yang, Z., & Cai, J. (2016). Spatio-temporal dynamics of public private partnership projects in China. International Journal of Project Management, 34(7), 1242-1251.
  11. Dobson, P. W., & Chakraborty, R. (2020). Strategic incentives for complementary producers to innovate for efficiency and support sustainability. International journal of production economics, 219, 431-439.
  12. Fandel, G., Giese, A., & Mohn, B. (2012). Measuring synergy effects of a Public Social Private Partnership (PSPP) project. International journal of production economics, 140(2), 815-824.
  13. Hannon, S. K. (2020). Urban media infrastructure and the (re) negotiation of public space.
  14. Heibati, F. (2009). Relationship Between Economic Freedom and Public-Private Partnerships and Developing a Model for Iran. Economical Modeling, 2(6), 25-52.
  15. Huang, Y., Ato, W. X., & Li, C. (2022). Information integration framework for a public–private partnership system of an urban railway transit project (Part A: System architecture). Journal of Industrial Information Integration, 25, 100244.
  16. Khan, I. Y. MUNICIPAL INFRASTRUCTURE BONDS: FOREIGN EXPERIENCE AND DEVELOPMENT PROSPECTS. Paper presented at the The XIV International Science Conference «Theoretical and practical foundations of science», December 20–22, Rome, Italy. 300 p.
  17. Kongsombat, P. (2012). Study on urban catalyst for sustainable urban development.
  18. Li, Y., & Wang, X. (2018). Risk assessment for public–private partnership projects: using a fuzzy analytic hierarchical process method and expert opinion in China. Journal of Risk Research, 21(8), 952-973.
  19. Liu, T., & Wilkinson, S. J. (2022). Developing Urban Rail Using Public-Private Partnership: A Case Study of the Gold Coast Light Rail Project. In Handbook on Public Private Partnerships in Transportation, Vol I (pp. 243-259): Springer.
  20. Nematikutenaee, N., & Salami, F. (2018). Urban catalyst: Concepts and requirements. Geography, 55(55), 0.
  21. Sarvar, R. (2020). Development, Sift, and Prioritization of Urban Catalyst Projects Planning Indicators; Case Study: Analysis of Indicators in Tehran Metropolis. Armanshahr Architecture & Urban Development, 13(30), 291-310.
  22. Shamsodini, A., & Sarvar, R. (2021). Analysis of Informal Settlement Scenarios in Northeastern Cities of Iran (Case study: Bojnourd City). Geographical Studies of Mountainous Areas, 2(5), 77-92. doi: 10.52547/gsma.2.1.77
  23. Strasser, S., Stauber, C., Shrivastava, R., Riley, P., & O’Quin, K. (2021). Collective insights of public-private partnership impacts and sustainability: A qualitative analysis. Plos one, 16(7), e0254495.
  24. Wang, Y., & Tiong, R. L. (2022). Public–Private Partnership Contract Failure Prediction Using Example-Dependent Cost-Sensitive Models. Journal of Management in Engineering, 38(1), 04021079.
  25. Wanlin, Q., & Xu, L. (2021). To be Better or to be Worse: Factors influencing the performance of public-private partnerships in urban transport system Construction. Paper presented at the 2021 2nd International Conference on Urban Engineering and Management Science (ICUEMS).
  26. Weisheng, L., Liu, A. M., Hongdi, W., & Zhongbing, W. (2013). Procurement innovation for public construction projects: A study of agent-construction system and public-private partnership in China. Engineering, Construction and Architectural Management.