تجزیه و تحلیل اهمیت شهر هوشمند در ارائۀ تصویر مطلوب از کلانشهر اهواز به منظور برندآفرینی موثر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

2 دانشگاستاد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.اه شهید چمران اهواز

3 استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکدۀ جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

در دنیای شهرنشین کنونی، که شهرها به منظور دستیابی هر چه بیشتر به سرمایه‌های در حال گردش، در رقابتی نفس‌گیر هستند، ارائۀ تصویر مطلوبی از شهر، در چهارچوب برندآفرینی موثر، از جمله راهبردی‌ترین اقدامات، به ویژه با بهره‌گیری از ابزار قرن حاضر، یعنی فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب شهر هوشمند، محسوب می گردد. اما مسئله این است که تجزیه و تحلیل تاثیرات تبدیل شهرکنونی اهواز به شهری هوشمند در ارائۀ تصویر مطلوبی از این کلانشهر، به منظور دستیابی به برندآفرینی موثر، و واکاوی ابعاد مختلف این تبدیل مغفول مانده است. لذا این پژوهش با هدف سنجش، رتبه بندی و واکاوی بایستگی‌های حوزۀ مولفه‌های شش‌گانۀ شهری هوشمند، در ارائۀ تصویری مطلوب از کلانشهر اهواز به منظور برندآفرینی موثر به تحقیق پرداخت. این مقاله در زمرۀ پژوهش‌های کاربردی- توسعه‌ای محسوب می‌گردد. سوال محور و اکتشافی بوده؛ که به صورت اسنادی- کتابخانه‌ای و پیمایشی با بهره‌گیری از آزمون‌های تی‌تست تک‌نمونه ای، نیکویی برازش کای‌دو؛ و مدل IPA در تلفیق با آزمون آماری ویلکاکسون در پاسخ به سوال‌های پژوهش انجام یافته است. به منظور گردآوری داده‌های توصیفی از مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی استفاده گردید؛ و برای گردآوری داده‌های تحلیلی از روش پیمایشی و ابزار پرسش‌نامه بهره گرفته شده است. روایی محتوایی نهایی پرسش‌نامه، در نهایت، بعد از اصلاحاتی تائید گردید و ضریب آلفای کرونباخ 906/0 برای پرسش‌نامه، نشان از مطلوبیت و قابل قبول بودن پایایی پرسشنامه داشت. جامعۀ آماری پژوهش شامل متخصصین دانشگاهی بود. روش نمونه‌گیری، خوشه‌ای دو مرحله‌ای بوده است؛ که در نهایت 142 نمونه از متخصصان دانشگاهی انتخاب گردید. بر مبنای یافته‌های پژوهش حاضر، تبدیل اهواز به شهری هوشمند، در ارائۀ تصویری مطلوب از کلانشهر اهواز به منظور دستیابی به برندآفرینی موثر، دارای اهمیت است. اما، سیاستگذاری در هر شش مولفۀ اساسی شهر هوشمند اهواز، نیازمند اصلاح است. در این راستا، به ترتیب حکمروایی هوشمند، محیط هوشمند، اقتصاد هوشمند، تحرک هوشمند، زندگی هوشمند و مردم هوشمند، نیازمند توجه در این کلانشهر، در تصویرسازی مثبت با هدف برندآفرینی موثر می باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the importance of a smart city in presenting a favorable image of Ahvaz metropolis for the purpose of effective branding

نویسندگان [English]

  • Mahyar Sajadian 1
  • Mohammad Ali Firoozi 2
  • Ahmad Pour Ahmad 3
1 PhD, Department of Geography and Urban Planning, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Professor, Department of Geography & Urban Planning, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
3 Professor, Department of Geography & Urban Planning, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

In the current urban world, where cities are in a breathtaking competition in order to obtain as much circulating capital as possible, presenting a favorable image of the city, within the framework of effective branding, is one of the most strategic measures, especially by using the tools of the century, namely information technology. and communication is considered in the form of a smart city. But the problem is that the analysis of the effects of transforming the current city of Ahvaz into a smart city in presenting a favorable image of this metropolis, in order to achieve effective branding, and analyzing the various aspects of this transformation have been neglected. Therefore, this research aimed to measure, rank and analyze the merits in the field of six smart city components, in presenting a favorable image of Ahvaz metropolis for the purpose of effective branding. This article is considered among applied-developmental researches. question-oriented and exploratory; which is document-library and survey using one-sample t-tests, goodness of fit chi-square; And the IPA model combined with the Wilcoxon statistical test has been performed in response to the research questions. In order to collect descriptive data, library and documentary studies were used, and survey method and questionnaire tool were used to collect analytical data. The final content validity of the questionnaire was confirmed by the opinion of the professors, after some corrections, and the Cronbach's alpha coefficient of 0.906 for the questionnaire showed the desirability and acceptability of the reliability of the questionnaire. The statistical population of the research included academic experts. The sampling method was a two-stage cluster. ; Finally, 142 samples of academic experts were selected. Based on the findings of the research, policymaking in all six basic components of the smart city needs to be reformed. In this regard, Transforming Ahvaz into a smart city is important in presenting a favorable image of Ahvaz metropolis in order to achieve effective branding. But,smart governance, smart environment, smart economy, smart mobility, smart life and smart people, respectively, need attention in this metropolis and are effective in positive imagery with the purpose of branding.

کلیدواژه‌ها [English]

  • smart city
  • city brand
  • city image
  • Ahvaz

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 27 خرداد 1402
  • تاریخ دریافت: 23 مهر 1401
  • تاریخ بازنگری: 22 دی 1401
  • تاریخ پذیرش: 24 دی 1401