آنالیز شاخصهای حمل‌ونقلی برای توسعه محله‌های نوسنت‌گرا در طراحی شهری با استفاده از نرم افزار Visum

نوع مقاله : مقاله برگرفته از پایان نامه

نویسندگان

دانشگاه شمال

چکیده

رجوع به سنت‌های گذشته‌ی شهرنشینی در عصر جدید (نوسنت گرایی)، توسعه‌ی شبکه انسان محور و ایجاد مقاصد سفر در نزدیکی محل زندگی شهروندان از راهکارهای مدیریت ترافیک و بهبود کیفیت زندگی تعریف شده است. در این مقاله توسعه‌ی نوسنت‌گرایی در محلات شهری با اعمال سناریوها و مدل‌های ترافیکی در جهت ایجاد شرایط و خصوصیات آن شبیه سازی شده است. هدف نهایی بهبود کیفیت زندگی ساکنین بواسطه‌ی بهبود شاخص‌های حمل‌ونقلی می‌باشد. مدل‌های حمل‌ونقلی برای شبکه معابر مشهد ساخته و برازش می‌شوند. سه سناریو (آرام سازی ترافیکی-توسعه سرانه کاربری‌ها – ایجاد جزایر سبز ترافیکی) مرتبط با ایجاد مناطق نوسنت‌گرا تعریف شده و متناسب با آن‌ها مدل‌ها در نرم‌افزار VISSUM اجرا شده و نتایج بدست آمده تحلیل می‌گردند. برای آنالیز نتایج از شاخص‌های زمان سفر در شبکه، وسیله‌نقلیه-کیلومتر طی‌شده، میزان انتشار گاز CO و مقدار مصرف سوخت وسایل نقلیه استفاده گردیده است. طبق نتایج توسعه‌ی نوسنت‌گرایی در برخی سناریوها منجر به تنزل شاخص‌های حمل و نقلی می گردد. بدیهی است آرام سازی جریان ترافیک و حذف تردد عبوری از معابر محلی منجر به کاهش تراکم ترافیک و افزایش تمایل شهروندان به استفاده از خودرو خواهد شد. نوسنت گرایی یک پاردایم توسعه‌ای است و با تاکید و تفسیر آن در جوامع بشری و در گذر زمان می توان به تدریج اصلاح فرهنگ و افزایش تمایل شهروندان به استفاده از شیوه‌های حمل‌ونقل پاک را بدست‌آورد. افزایش مساحت کاربری‌های تجاری-تحصیلی-تفریحی در مناطق منتخب منجر به کاهش زمان سفر وسایل نقلیه می گردد که نشان‌گر کاهش طول سفر خودروها و انتقال بخشی از سفرها به مدهای پاک مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری می‌باشد. وسیله‌نقلیه-کیلومتر طی‌شده در مناطق نوسنت‌گرا با ایجاد جزایر ترافیکی 59/52% کاهش می‌یابد که گویای پاسخ مناسب مدل‌ها به انتقال ترافیک عبوری به معابر مرزی خارج از محدوده مطالعه است. توسعه نوسنت‌گرایی برای مناطق حومه و در حال توسعه بعلت ارتباط نزدیک با پارامترهای اجتماعی و ترافیکی نیازمند دقت، بررسی و تحلیل بیشتر می‌باشد. در این‌جا نشان داده شد که بهبود شاخص‌های ترافیکی و بدنبال آن ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان با ایجاد محله‌هایی با خصوصیات سنتی و انسان محور با نگاه همه جانبه به شهرسازی قابل دستیابی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Transportation Indicators for Development of Neo-Traditional Neighborhoods in Urban Design Using Visum Software.

نویسندگان [English]

  • maysam Ziaee
  • Gholam Ali Behzadi
Shomal Universoty
چکیده [English]

Referring to past urban traditions in modern era (Neo-Traditional), the development of networks and the creation of travel destinations near residents' living areas have been defined as traffic management solutions and improvements in life quality. Here, the development of Neo-Traditional area has been simulated by applying traffic scenarios and models to create conditions and characteristics. The ultimate goal is to improve residents' quality of life by enhancing transportation indicators. Transportation models are constructed for the road network of Mashhad. Three scenarios (traffic calming, per capita land use development, green traffic islands) related to the establishment of Neo-Traditional areas are defined, and models are executed in VISSUM software to analyze the results. Travel time, V-Km traveled, CO emissions, and fuel consumption are used for result analysis. According to the results, Neo-Traditional development in some scenarios leads to a decline in transportation indicators. It is evident that traffic flow calming and eliminating through traffic from local streets will reduce traffic congestion and increase residents' inclination to use cars. Neo-Traditional is a developmental paradigm, and by emphasizing and interpreting it in human societies over time, gradual cultural reform and increased citizen inclination towards clean transportation methods can be achieved. Increasing the land use of commercial, educational, and recreational areas in selected zones leads to reduced vehicle travel time, indicating a reduction in car travel duration and a shift of some trips to clean modes such as walking and cycling. Neo-Traditional development in areas requires accuracy, further examination, and analysis due to their close association with traffic parameters

کلیدواژه‌ها [English]

  • Neotraditional
  • Modelling
  • Transportation
  • Traffic
  • VISSUM

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 12 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 26 فروردین 1403
  • تاریخ پذیرش: 28 فروردین 1403