تأثیر عوامل تعیین‌کننده در برندسازی پایدار مقاصد گردشگری ساحلی (موردمطالعه: بندر بوشهر)

نوع مقاله : مقاله برگرفته از پایان نامه

نویسندگان

1 استادیار جغرافیا، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران.

2 استادیار جغرافیا ، دانشگاه پیام نور ،تهران ، ایران

3 مدرس مدعو گروه گردشگری دانشگاه پیام نور مرکز بوشهر

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل تعیین‌کننده در برندسازی پایدار مقاصد گردشگری ساحلی با محوریت بندر بوشهر است. این پژوهش از لحاظ هدف‌گذاری پژوهشی «کاربردی – توسعه‌ای» و از لحاظ روش‌شناسی به‌صورت «توصیفی - تحلیلی» می‌باشد. قلمرو مفهومی پژوهش حاضر، رشته‌های برنامه‌ریزی شهری، برنامه‌ریزی گردشگری، جامعه‌شناسی و آینده‌پژوهی می‌باشد، از لحاظ زمانی قلمرو پژوهش حاضر از اسفندماه سال 1399 تا تیر سال ماه 1400 می‌باشد و از لحاظ مکانی قلمرو پژوهش بندر بوشهر می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شهروندان و گردشگران بازدیدکننده از میراث‌فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری و محیط شهری بوشهر می‌باشند و حجم نمونه 600 نفر از شهروندان و گردشگرانی است که از جاذبه‌های مهم گردشگری بازدید کردند. ابزار جمع‌آوری داده‌های پژوهش شامل 127 سنجه تحلیلی که از طریق روش تحلیل محتوا و خوانش متن پایه از منابع معتبر داخلی و خارجی گردآوری شده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای لیزرل و SPSS استفاده شده است. یافته‌های مهم پژوهش حاکی از تأیید عامل‌های تبیین‌کننده برند گردشگری در بندر بوشهر بر اساس آگاهی‌بخشی، درک پذیری، وفاداری، مزیت، هویت، کیفیت اقتصادی و راهبردی برند، قابل‌شناسایی و تبیین می‌باشند. فرضیات این پژوهش در 2 دسته قرار می‌گیرند:1- مؤلفه‌های ملموس 2- مؤلفه‌های ناملموس. مؤلفه‌های موقعیت ملی و بین‌المللی بوشهر، دریا و ساحل، معماری و ابنیه تاریخی، خوراک محلی، مراکز تجاری و خرید، مراکز اقامتی و پذیرایی، مراکز علمی – پژوهشی و مراکز بهداشتی – درمانی از مؤلفه‌های ملموس هستند و مؤلفه‌های موسیقی محلی، آداب و رسوم، شخصیت‌ها و مشاهیر و رویدادهای فرهنگی از جمله مؤلفه‌های ناملموس این پژوهش می‌باشند. این مؤلفه‌ها به ترتیب اولویت شناسایی و تبیین گردیده‌اند؛ 1- دریا و ساحل 2- موقعیت ملی و بین‌المللی 3- معماری و ابنیه تاریخی 4- موسیقی محلی 5- مراکز تجاری و خرید 6- شخصیت‌ها و مشاهیر 7- مراکز اقامتی و پذیرایی 8- خوراک محلی 9- آداب و رسوم 10- مراکز علمی – پژوهشی 11- رویدادهای فرهنگی 12- مراکز بهداشتی – درمانی، و دارای ساختار ارتباطی معناداری برای تبیین برند در بندر بوشهر هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The influence of determining factors in sustainable branding of coastal tourism destinations (case study: Bushehr port)

نویسندگان [English]

  • ghplamreza amininejad 1
  • mohammad gholami 2
  • Hossein Mozaffari 3
1 Assistant Professor of Geography, Payam Noor University, Tehran .Iran.
2 Assistant Professor of geography, Payam Noor University,.Tehran Iran
3 Visiting lecturer of Tourism Department of Payam Noor Bushehr University
چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the influence of determining factors in the sustainable branding of coastal tourism destinations, centered on Bushehr Port. This research is "applied-developmental" in terms of research targeting and "descriptive-analytical" in terms of methodology. The current research’s conceptual scope is urban planning, tourism planning, sociology, and future studies. In terms of time, the scope of the current research is from 2021 February to 2021 June, and in terms of location, the scope of the research is Bushehr Port. The statistical population of the research is the citizens and tourists visiting the cultural heritage, tourist attractions, and urban environment of Bushehr, and the sample size is 600 citizens and tourists who visited the important tourist attractions. The research data collection tool includes 127 analytical measures that have been collected through the method of content analysis and reading the basic text from reliable domestic and foreign sources. Lisrel and SPSS software were used for data analysis. The important findings of the research indicate the confirmation of the explanatory factors of the tourism brand in Bushehr Port based on awareness, comprehensibility, loyalty, advantage, identity, and economic and strategic quality of the brand, which can be identified and explained. The assumptions of this research are placed in 2 categories: 1- Tangible components and 2- Intangible components. The components of Bushehr's national and international position, the sea and the coast, architecture and historical buildings, local food, commercial and shopping centers, accommodation and hospitality centers, scientific-research centers, and health-treatment centers are tangible, and the components of local music, customs, and traditions. Personalities, celebrities, and cultural events are among the intangible components of this research. These components have been identified and explained in order of priority; 1- Sea and coast 2- National and international location 3- Architecture and historical buildings 4- Local music 5- Commercial and shopping centers 6- Personalities and celebrities 7- Accommodation and hospitality centers 8- Local food 9- Customs 10- Centers scientific-research 11- cultural events 12- health-treatment centers, and have a meaningful communication structure to explain the brand in Bushehr port.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Urban tourism
  • urban branding
  • coastal tourism destinations
  • sustainable development

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 29 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 22 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 24 مهر 1402