نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری تهران
2 دانشگاه تهران
3 دانشگاه شیراز
چکیده
کلیدواژهها
تحلیل و بررسی اقدامات لازم برای اجرایی شدن حمل و نقل یکپارچه شهری در کلانشهرها؛ نمونه موردی: شهر تهران
الهام فلاح منشادی: |
دکتری شهرسازی دانشگاه تهران، تهران، ایران* |
چکیده
رویکرد حملونقل یکپارچه یکی از راهبردهای حملونقل پایدار است که با هدف کاهش ناهماهنگی و تفرقهای موجود در نظام مدیریت خدمات حملونقلی پیشنهاد شده است. در این رویکرد سه هدف اصلی تکمیل و تشدید اثرات ناشی از اقدامات بخشی و جزیرهای، تامین کننده مالی خدمات حملونقلی، و ایجاد مقبولیت عمومی برای پذیرش سیاستهای حملونقل پایدار همزمان تامین میگردد. هدف از این تحقیق معرفی مفاهیم پایه در حملونقل یکپارچه شهری و ارائه سند راه و تصویر کلی از اقداماتی است که میتواند برای اجرایی کردن این رویکرد در کلانشهرها و شهر تهران به عنوان نمونه موردی دنبال شود. بدین منظور ابتدا تعاریف و مزیتهای حملونقل یکپارچه ارائه شده، در ادامه اقدامات لازم برای یکپارچهسازی حملونقل شهری معرفی گردیده است. روش تحقیق مورد استفاده روش توصیفی ـ تحلیلی است و از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. در پرسشنامه از 20 نفر از متخصصین حوزه حملونقل شهری درخواست شده که اولاً بر اساس طیف 5 تایی لیکرت مشخص نمایند پتانسیل اجرایی شدن هر اقدام در تهران تا چه اندازه است؟ همچنین فرصتها و موانع موجود در تهران به منظور اجرایی شدن را به صورت تشریحی ذکر نمایید. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که از بین اقدامات اجرایی برای یکپارچهسازی حملونقل شهری تهران اقداماتی که به یکپارچهسازی بین مدهای مختلف حملونقلی میپردازد پتانسیل اجرایی بیشتری دارند و در مقابل موانع بیشتری برای اجرایی شدن یکپارچهسازی مدیریتی و سازمانی وجود دارد. در جدول نهایی این تحقیق مهمترین موانع و فرصتها و الزامات اجرایی شدن هر اقدام در تهران معرفی شده است.
واژههای کلیدی: یکپارچهسازی حملونقل، پتانسیل اجرایی، اقدامات لازم، موانع و فرصتها، تهران
مقدمه
بیان مسأله
حمل و نقل به عنوان یکی از بزرگترین چالشهای زیرساختی پیش روی کلانشهرها شناخته شده است. به عبارتی اگر کلانشهرها موتور اقتصاد جهانی باشند، این شبکه حمل و نقل است که این موتورها را کارآمد نگه میدارد. در مقابل، ناکارآمدی سیستم حمل و نقل شهری عوارض جدی محیطی همانند آلودگی هوا و پیامدهای منفی اجتماعی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت و باعث ناکارآمدی عملکرد شهر میگردد (Hutchison, 2010: 828). این موضوع پرداختن به برنامهریزی حملونقل را در صدر اهمیت برای مدیریت شهری قرار میدهد. رویکرد اخیر در برنامهریزی حملونقل تمرکز بر حملونقل پایدار است که خود روشهای متنوعی را شامل میشود. راهبرد حملونقل یکپارچه[1] یکی از راهبردهای حملونقل پایدار است که با هدف کاهش ناهماهنگی و تفرقهای موجود در نظام مدیریت خدمات حملونقلی پیشنهاد شده است (May & Raberts, 1995). هدف از یکپارچگی دستیابی به سطح کیفیت بالاتر نسبت به زمانی است که هر یک از ابزارها به تنهایی مورد استفاده قرار میگیرند. اهداف استراتژیک برای دستیابی به یکپارچگی مختلف است ولی معمولترین آنها شامل کارایی در استفاده از منابع، ارتقای دسترسی، حفاظت از محیط زیست، ایمنی، امکانپذیری مالی است. (May & Raberts, 1995). نتایج تحقیقات نشان میدهد که راهبردها و بستههای یکپارچه، با ترکیب مناسبی از زیرساخت، مدیریت و اقدامات قیمتگذاری تا حد چشمگیری مقیاس مشکلات حمل و نقل را کاهش دادهاند (May& Roberts, 1995). به همین دلیل در حال حاضر حملونقل یکپارچه به عنوان یک نقشه راه مهم برای سیاستگزاریهای حمل و نقلی و همچنین توسعه ساختاری و نهادی در کشورهای مختلف مطرح است (Potter& Skinner, 2000).
اهمیت و ضرورت موضوع
شهر تهران با جمعیت ساکنین نزدیک به 8/7 میلیون نفر و با احتساب سفرهای دروازهای که جمعیت شناور آن را به بیش از 5/8 میلیون ـ و بر اساس بعضی گزارشها تا 12 میلیون ـ نفر در روز میرساند، بزرگترین کلانشهر در کشور و خاورمیانه است که با مشکلات جدی و عدیدهای در سیستم حمل و نقل خود مواجه است تا آنجا که از دید شهروندان تهرانی، مهمترین مشکل این شهر ترافیک و آلودگی هوا (که آن نیز تا حدی ناشی از سیستم حملونقل موجود است) معرفی شده است. این موضوع پرداختن به رویکردهایی که حملونقل موجود تهران را به سمت پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی سوق دهد، ضروری میسازد و یکی از این رویکردها یکپارچهسازی حملونقل شهری است (Potter& Skinner, 2000).
اهداف تحقیق
هدف از انجام این تحقیق معرفی و ارزیابی اقدامات لازم برای اجرایی نمودن سیستم حملونقل یکپارچه شهری در تهران است. بدین منظور دو هدف فرعی زیر نیز دنبال میشود:
معرفی اقدامات لازم برای یکپارچهسازی حملونقل شهری در کلانشهرها
ارزیابی و معرفی موانع و فرصتهای موجود در تهران برای اجرایی شدن اقدامات ضروری برای دستیابی به حملونقل یکپارچه
پیشینه تحقیق
می و رابرتز (May& Roberts, 1995) در مقاله «طراحی استراتژیهای حمل و نقل یکپارچه» به تبیین مفاهیم، مزایا و روشهای موجود برای طراحی حملونقل یکپارچه میپردازد. پاتر و اسکینر (Potter& Skinner, 2000) ضمن تبیین اهداف پایداری و یکپارچهسازی، به دستهبندی انواع یکپارچهسازی و نقش هر یک در برآوردهسازی اهداف پایداری میپردازند و نهایتاً راهبردهایی را در جهت افزایش پایداری ارائه مینمایند. بوز (Booz, 2011) اقدامات صورت گرفته در سه شهر لندن، هنگ کنگ و سنگاپور به منظور یکپارچهسازی حملونقل در ابعاد مختلف بررسی کرده و سپس به دستهبندی مهمترین اقدامات انجام شده میپردازد. پریستون (Preston, 2012) ضمن بررسی مفاهیم و مزیتهای حملونقل یکپارچه اقدامات لازم برای دستیابی به حملونقل یکپارچه را در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت معرفی مینماید.
از جامعترین منابع داخلی میتوان به مقاله سلطانی و فلاح منشادی با عنوان «یکپارچهسازی سیستم حمل و نقل راهکاری در جهت دستیابی به حمل و نقل پایدار، مطالعه موردی کلانشهر شیراز» اشاره نمود که ضمن دستهبندی انواع یکپارچگی به ارزیابی سیاستهای جاری مدیریت شهری شیراز از نظر معیارهای راهبرد حمل و نقل یکپارچه میپردازند. علیرضا صلواتی و حسین حقشناس (1387) و رزاز، محسنی فر و دمیرچی (1387) نیز در مقالههای تحت عنوان"یکپارچهسازی سیستم حمل و نقل عمومی به روش AHP" در کلانشهرهای تبریز و اصفهان به تعریف معیارهای مناسب جهت استفاده از حمل و نقل عمومی مبتنی بر عرضه و تقاضا در شبکۀ معابر درون شهری پرداختهاند. از دیگر مطالعات در این ارتباط میتوان به مطالعات وزارت کشور در سال 1386 با عنوان معرفی سیستم یکپارچه حمل و نقل همگانی اشاره نمود که ضمن معرفی انواع یکپارچگی به شرح هر کدام میپردازد. از مطالعات اجرایی میتوان به مطالعات انجام شده برای یکپارچهسازی حملونقل همگانی در مشهد (1382) و تهران (1392) اشاره نمود.
سوالات تحقیق
مهمترین اقدامات لازم برای یکپارچهسازی حملونقل شهری در کلانشهرها کدام است؟
کدام یک از اقدامات لازم برای یکپارچهسازی در تهران قابلیت اجرایی بیشتری دارد؟
فرصتها و موانع موجود برای اجرای اقدامات برای دستیابی به حملونقل یکپارچه در تهران کدام است؟
روش تحقیق
تحقیقات علمی بر اساس هدف به دو دسته تحقیقات بنیادی و تحقیقات کاربردی تقسیم میشوند. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی محسوب میشود. همچنین از نظر ماهیت و روش یک تحقیق توصیفی ـ تحلیلی به حساب میآید (حافظ نیا 1389, 71). از حیث نحوه جمعآوری دادهها روش مورد استفاده روش کیفی بوده و از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. پرسشنامه در مرداد ماه 93 و توسط 20 نفر از متخصصان در حوزه برنامهریزی حملونقل و شهرسازی تکمیل شده است. شیوه انتخاب افراد به صورت تصادفی بوده و کسانی انتخاب شدهاند که در شهرداری تهران و مهندسین مشاور حوزه حملونقل و ترافیک مشغول به کار بوده و با مسائل حملونقلی تهران آشنایی نسبی دارند. در پرسشنامه از متخصصین حوزه حملونقل شهری درخواست شده که اولاً بر اساس طیف 5 تایی لیکرت(1: بسیار کم؛ 2: کم؛ 3: متوسط؛ 4: زیاد؛ 5: بسیار زیاد) مشخص نمایند پتانسیل اجرایی شدن هر اقدام در تهران تا چه اندازه است؟ همچنین فرصتها و موانع موجود در تهران به منظور اجرایی شدن را ذکر نمایید. نتایج حاصل از این نظرسنجی به عنوان موانع و فرصتهای دستیابی به حملونقل یکپارچه معرفی گردیده و در جدول نهایی که در قسمت نتیجهگیری ارائه شده است از بین فرصتها و موانع طرح شده، مهمترین فرصت و مهمترین مانع معرفی شده و راهکار اجرایی برای پیاده کردن هر اقدام در تهران معرفی گردیده است.
محدوده پژوهش
محدوده زمانی پژوهش شش ماهه اول سال 93 و محدوده مکانی پژوهش شهر تهران است.
مبانی نظری
معرفی اقدامات لازم برای یکپارچگی حملونقل شهری
صاحبنظران این حوزه، در ارائه تعریفی مشخص از یکپارچهسازی حملونقل به اجماع نرسیدهاند. پاتر و اسکینر(Potter& Skinner, 2000) معتقدند با توجه به اینکه رویکرد یکپارچهسازی موارد متفاوتی را در بر میگیرد، ارائه تعریفی واحد بسیار دشوار است. علاوه بر این، اقدامات متنوع و متفاوتی نیز میتواند در واکنش به رویکرد یکپارچه ارائه گردد. آنها معتقدند یکپارچگی حملونقل به معنی مجموعه گامهایی است که به سطح بالاتر یکپارچگی و پایداری منجر میشود. برینچروف (Brinckerhoff, 2012) حملو نقل یکپارچه را اینگونه تعریف میکند: «حملونقل یکپارچه ضرورتهای ترافیکی آینده شهر را در سطحی راهبردی معین میکند که شامل مدیریت کلی جابجایی انسان و کالا، فعالیتهای جامع و بهبود کمی و کیفی عملکرد روشهای مختلف سفر است».
مطالعات گستردهای به دستهبندی انواع یکپارچگی در حملونقل پرداختهاند. برای مثال مودی (Moody, 2011) یکپارچگی حملونقل شامل یکپارچگی بین مدهای سفر، یکپارچگی کاربری زمین و حملونقل، و یکپارچگی اجتماعی است. اسکولر (Scholler-Schwedes, 2010) یکپارچگی در حملونقل را شامل یکپارچگی فنی بخشهای مختلف حملونقل، یکپارچگی فراگیر سیاسی و یکپارچگی توسعه حملونقل و توسعه شهری میداند. میو رابرتز (May & Raberts, 1995) اقدامات بالقوه جهت یکپارچهسازی حملونقل را در چهار گروه زیرساخت، قیمتگذاری، مدیریت و کاربری زمین ارائه میدهد. بوز (Booz, 2011)پنج حوزه یکپارچگی حملونقل را شامل یکپارچگی نهادی، فیزیکی، شبکهای، اطلاعاتی و کرایهای میداند. پاتر و اسکینز (Potter& Skinner, 2000) یکپارچه سازی را شامل عملکردی یا کیفیتی؛ یکپارچه سازی حمل و نقل و برنامه ریزی؛ یکپارچه سازی اجتماعی و یکپارچه سازی رویۀ زیست محیطی، اقتصادی و حمل و نقلی میدانند.
در تحقیق حاضر با تلفیق دیدگاههای مختلف در ارتباط با انواع یکپارچگی سه نوع یکپارچگی در حملونقلبه شرح نمودار زیر پیشنهاد شده است:
نمودار شماره 1- انواع یکپارچگی در تحقیق حاضر
در ارتباط با مهمترین اقدامات لازم برای یکپارچهسازی حملونقل شهری دیدگاههای مختلفی وجود دارد. هیبز معتقد است معنای واقعی یکپارچگی در توسعه سیستم قیمتگذاری منطقی جادهای و سیستم ریلی است (Hibbs, 2000). در مقابل کارل هنریکهال بر یکپارچه کردن زیر سیستمهای حملونقل تاکید دارد (Hall, 2006).
پاتر و اسنیکر (Potter& Skinner, 2000) سطوح مختلف یکپارچگی در حملونقل شهری را به شرح زیر معرفی میکنند:
یکپارچگی عملکردی و بین مدی: یکپارچگی عملکردی یا بین مدی تلاش دارد با ترکیب مدهای مختلف در یک سفر، جابهجایی راحتتری را فراهم کند. این امر شامل ترکیب مدهای مختلف حملونقل عمومی یا حمل-ونقل عمومی و خصوصی است. این کار اولین سطح و مشخصترین تعریف یکپارچگی است. یکپارچگی در این سطح یک یا هر دو ویژگی زیر را خواهد داشت:
یکپارچگی عملکردی: شامل ساماندهی بلیط برای تسهیل سفرهای چند مدی است. برای مثال میتوان به «کارت نارنجی» در پاریس یا سفر کارت لندن اشاره کرد که اتوبوس، مترو، قطار سبک شهری، تراموا را در منطقه کلانشهری پوشش میدهد.
یکپارچگی بین مدی: سفر آسان بین مدهای مختلف را به دلیل نزدیکی فیزیکی و برنامه زمانی یکپارچه ممکن میسازد. برای مثال میتوان به نقطه اتصال اتوبوس و مترو برای خدماترسانی اتوبوس به مترو اشاره کرد.
یکپارچگی برنامهریزی شهری و حملونقل: سطح بالاتر یکپارچگی حملونقل شامل توجه به کاربری زمین و حملونقل به عنوان یک هویت واحد است. در این سیاست از برنامهریزی کاربری زمین به عنوان ابزاری برای کاهش تقاضای سفر استفاده میشود. این سیاست میتواند سطح محلی، ملی یا منطقهای دنبال شود.
یکپارچگی اجتماعی: نوع دیگر توسعه تلفیق سیاست حملونقل با موضوعات اجتماعی اصلی است که افرادی را شامل میشود که سیستمهای حملونقل را تهیه کرده و از آن استفاده میکنند، و دیگر ذینفعان حملونقل مانند کسانیکه از سر و صدای ایجاد شده توسط حملونقل رنج میبرند و یا افرادی که نواحی سفرساز را اداره میکنند. برای مثال از کارفرمایان، مدارس، و مراکز خرید انتظار میرود که برنامههای حملونقل سبز را اجرا نمایند.
یکپارچگی کلنگر (سیاستهای محیط زیستی، اقتصادی و حملونقلی): بالاترین سطح استراتژی کلنگر دیدگاهی است که همه موارد بالا را در یک مسر همجهت در کنار هم قرار میدهد. هدف این است که ابزارهای زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی در تعادل با کاهش نیاز به سفر و کاهش اثرات ناشی از سفر کار کنند. همه المانهای اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی، حملونقلی و سیاستهای کاربری زمین به نحوی با هم تلفیق میشوند که کل سیستم ارزشی بیش از مجموع همه بخشها داشته باشد.
در گزارش تهیه شده در دفتر حملونقل و دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به اقدامات زیر برای یکپارچهسازی سیستم حملونقل شهری اشاره شده است:
یکپارچگی طراحی با کاربری زمین: لازم است طراحی حملونقل همگانی متناسب با الگوهای مشخص شده نوع کاربری در داخل شهرها صورت پذیرد و توسعه کاربریها نیز در داخل شهر با توجه به تسهیلات و امکانات حملونقل شهری در مناطق مختلف انجام شود.
یکپارچگی عملکردی: ایجاد سیستمهای جمعآوری بدون وقفه داده (از قبیل AVL) برای برنامهریزی بهتر مدهای مختلف حملونقل همگانی، زمانبندی مناسب، ایجاد پوشش مناسب برای کل شبکه با مدهای مختلف.
یکپارچگی سازمانی: تعریف قوانین و تعیین حوزه نفوذ، تغییر ساختارهای قدیمی سازمانی و نحوه ارتباط سازمانهای متولی حملونقل درون شهری.
یکپارچگی کرایهها در سیستم حملونقل عمومی: تعیین کرایهها مبتنی بر هزینههای واقعی ایجاد شده توسط مدها با در نظر گرفتن هزینه اجتماعی آنها، ایجاد هماهنگی بین سازمانهای ارائهدهنده خدمات جهت ارائه بلیطهای یکسره یا کارتهای هوشمند.
پریستون (Preston, 2012) اقدامات لازم برای دستیابی به حملونقل یکپارچه را در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به شرح زیر معرفی میکند:
اقدامات کوتاه مدت: شواهد اخیر در انگلستان نشان میدهد که بیشترین سود در اقدامات کوتاه مدت از بستههای سیاستی حاصل میشود که بر پایینترین سطح یکپارچگی و کمترین دخالت تمرکز داشته باشد. این موضوع شامل تشویق حملونقل فعال (پیاده و دوچرخه) و حملونقل عمومی میشود و تلاش دارد با ابزارهای کالبدی و قیمتگذاری این سهم را افزایش دهد. به علاوه مشاهدات نشان میدهد که حملونقل عمومی و بهخصوص اتوبوس میتواند نقش بزرگتری در کوتاه مدت داشته باشد. از جمله اقدامات کوتاه مدت در این ارتباط میتوان به افزایش تعداد سرانه سفر با حملونقل عمومی، افزایش رقابت بین اپراتورهای اتوبوس، و بازبینی کرایه و بلیط حملونقل عمومی اشاره نمود.
اقدامات میان مدت: در میان مدت، شواهد نشان میدهد که طرحهای ریلی شهری جدید نقش مهمی دارند. هرچند، در چرخه برنامهریزی بلندتر، بهبود زیرساختها فقط میتواند در میان مدت اتفاق بیفتد. توسعه بیشتر خدمات مترو میتواند با تلفیق فیزیکی شبکه ریلی با دیگر مدها صورت پذیرد. در میان مدت باید تاکید اصلی بر مرحله میانی نردبان یکپارچگی باشد. به طور خاص میتوان در این ارتباط به یکپارچگی قیمتگذاری در حملونقل عمومی و خصوصی اشاره نمود. همچنین استفاده از تکنولوژی اطلاعاتی باید تشویق شود.
اقدامات بلند مدت: اقدامات بلندمدت در بالاترین مرحله از نردبان یکپارچگی قرار دارد و در ارتباط با تغییر در ساختار دولتی و عمل سیاسی به منظور تشویق دولت یکپارچه است. سیاستهای یکپارچه بین بخشی میتواند در سطح استراتژیک با تاکید بر اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی دنبال شود.
بوز (Booz, 2011) اقدامات صورت گرفته در سه شهر لندن، هنگ کنگ و سنگاپور به منظور یکپارچهسازی حملونقل در ابعاد مختلف معرفی میکند. در این گزارش به اقدامات زیر به عنوان بهترین اقدامات در این حیطه اشاره شده است:
یکپارچگی جامع تبادلات: به خصوص در زمینه بلیط، که هزینه مالی کاربر از مودهای مختلف کاهش یافته یا حذف میشود.
پیامرسانی همیشگی و با کیفیت بالا که متناسب با تجربه ذهنی کاربر طراحی شده است که شامل علامتگذاری شبکه تقاطع و اطلاعات سفر آنی میشود.
موانع کاربردی برای استفاده و مالکیت اتومبیل مانند هزینه ازدحام، هزینه مالیات و ثبت نام برای محدود کردن مالکیت، محدودیت در دسترسی به پارکینگ یا ایجاد محدودیت در تعداد وسایط نقلیه.
ارائه خدمات ایمن، امن، و کارا (از دیدگاه کاربر).
خدمات با تواتر بالا و بدون محدودیت زمانی و یا با تلفیق زمانی به نحوی که در نقاط گرهی امکان تبادل کارا وجود داشته باشد.
بیطرفی مدی در تصمیمگیری شبکه حملونقلی ـ با امکان انتخاب بهترین مد برای انجام کار.
جدول زیر ابعاد، معیارها و اقدامات یکپارچگی که در تحقیق حاضر مورد بررسی قرار گرفته است نشان میدهد:
جدول شماره 1- ابعاد، معیارها و اقدامات یکپارچگی بر اساس مبانی نظری
ابعاد یکپارچگی |
معیارهای یکپارچگی |
اقدامات یکپارچگی |
منبع مورد استناد |
یکپارچگی عملکردی |
یکپارچگی بین مدهای مختلف حملونقل |
یکپارچگی در زیرساختهای حملونقل عمومی و خصوصی |
Moody, 2011/ May & Raberts, 1995/ Potter& Skinner, 2000 |
یکپارچگی زیرساختهای حملونقل عمومی (ایستگاهها، مسیرها و ...) |
/ Scholler-Schwedes, 2010/ May & Raberts, 1995/ Hull, 2005/ Preston, 2012/ Potter& Skinner, 2000/ Hine, 2000/ Booz 2011 |
||
یکپارچگی اطلاعات و برنامه زمانی حملونقل عمومی |
وزارت کشور ، 1386/ Preston, 2012/ Booz 2011 |
||
یکپارچگی در پوشش تقاضای موجود |
وزارت کشور ، 1386/ Booz 2011 |
||
یکپارچگی سیستم پرداخت کرایه |
May & Raberts, 1995/ وزارت کشور ، 1386/ Potter& Skinner, 2000/ Booz 2011 |
||
یکپارچگی قیمتگذاری و سرمایهگذاری |
یکپارچگی در قیمتگذاری تسهیلات حملونقل عمومی و خصوصی |
Hibbs 2000/ May & Raberts, 1995/ Preston, 2012 |
|
یکپارچگی سرمایهگذاری در زیرساختهای حملونقل عمومی و خصوصی |
May & Raberts, 1995/ وزارت کشور ، 1386 |
||
یکپارچگی حملونقل و کاربری زمین |
یکپارچگی حملونقل و کاربری زمین |
تراکم و اختلاط کاربری با توجه به حملونقل عمومی |
Moody, 2011/ Booz 2011/ وزارت کشور ، 1386/ May & Raberts, 1995/ Potter& Skinner, 2000/ Hine, 2000 |
یکپارچگی حملونقل با خدمات اجتماعی، آموزشی و بهداشتی |
May & Raberts, 1995/ Hine, 2000 |
||
یکپارچگی حملونقل با نواحی زیستی (در سطح منطقهای و کلانشهری) و با تقاضای بالای سفر مثل فرودگاه |
Booz 2011 |
||
سازمانی و مدیریتی |
یکپارچگی سازمانی |
یکپارچگی بین مقامات و قدرتها |
Scholler-Schwedes, 2010/ وزارت کشور ، 1386/ Hull, 2005/ Preston, 2012 |
یکپارچگی اجتماعی به معنای مشارکت همه گروههای ذینفع |
Moody, 2011/ وزارت کشور ، 1386/ Booz 2011/ Potter& Skinner, 2000 |
||
یکپارچگی مدیریتی |
یکپارچگی در تدابیر حملونقلی و تدابیر زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی |
Potter& Skinner, 2000/ Preston, 2012/ Hull, 2005/ Preston, 2012 |
|
یکپارچهسازی مدیریت مسافر و بار |
وزارت کشور ، 1386 |
معرفی موانع و فرصتهای دستیابی به حمل و نقل یکپارچه در تهران
شهر تهران با جمعیت ساکنین نزدیک به 8/7 میلیون نفر و با احتساب سفرهای دروازهای که جمعیت شناور آن را به بیش از 5/8 میلیون نفر در روز میرساند بزرگترین کلانشهر در کشور و خاورمیانه است که با مشکلات جدی و عدیدهای در سیستم حمل و نقل خود مواجه است. در طی سالهای اخیر با افزایش مالکیت خودرو و افزایش رفاه نسبی، نرخ سفر به میزان 5/1 سفر سواره به ازاء هر نفر رسیده است، بطوریکه قریب به 4/17 میلیون سفر سواره در طی روز در شبکه معابر شهر تهران جریان دارد. این تعداد سفر منشاء بسیاری از مشکلات دیگر شهر تهران است، به طوری که روزانه قریب به 10 میلیون لیتر بنزین توسط خودروها مصرف میشود که این امر خود باعث آلودگی محیط زیست و در نتیجه کاهش ضریب ایمنی و سلامتی شهروندان است. ضمن اینکه افزایش حجم تردد خودروها خود باعث افزایش تصادفات و خسارات مادی و جانی ناشی از آن نیز میشود. در کلانشهر تهران بیش از 2 میلیون خودرو تردد میکنند. سیستم اتوبوسرانی تهران سالانه بیش از یک میلیارد مسافر و سیستم مترو سالیانه حدود 633 میلیون مسافر جابجا میکنند که این ارقام در حال افزایش نیز هستند(گزیده آمار حملونقل و ترافیک تهران، 1391). تمامی این آمارها نشان از گستردگی مسائل و مشکلات کلانشهر تهران در بخش حمل و نقل دارد که نیازمند عزم و ابزاری کارآمد برای کاهش مشکلات و بهبود وضعیت آن است. امروزه مسائل حمل و نقل و ترافیک شهر تهران به صورت کلاف پیچیده و سردرگمی درآمده است که اتخاذ رویکرد حملونقل یکپارچه میتواند راهکارهایی جهت تقلیل یا رفع معضل ناشی از ترافیک باشد که در مورد توجه تحقیق حاضر است.
شناسایی موانع و فرصتهای یکپارچهنمودن حملونقل شهری در تهران با تکمیل سوالات باز پرسشنامه توسط متخصصین حوزه حملونقل شهری صورت گرفته است. در این پرسشنامه اقدامات ممکن برای یکپارچهسازی در سه حوزه یکپارچگی عملکردی، یکپارچگی حملونقل و کاربری زمین و یکپارچگی مدیریتی و سازمانی دستهبندی شده و از متخصصین درخواست شده موانع، الزامات و فرصتهای اجرایی شدن هر اقدام را معرفی نمایند.
3-1- یکپارچگی بین مدهای مختلف حملونقل
یکپارچگی بین مدهای مختلف حمل و نقلی شامل یکپارچگی در زیرساختهای حملونقل عمومی و خصوصی، یکپارچگی در زیرساختهای حملونقل عمومی، یکپارچگی در برنامه و اطلاعات زمانی حملونقل عمومی، یکپارچگی در پوشش تقاضا و یکپارچگی در پرداخت کرایه است. نتایج حاصل از نظرسنجی از متخصصین نشان میدهد این معیار بیشترین پتانسیل برای اجرایی شدن (3.725) را دارد و بنابراین باید در اقدامات شهرداری تهران برای یکپارچگی حملونقل در اولویت قرار گیرد.
3-1-1- یکپارچگی در زیرساختهای حملونقل عمومی و خصوصی مانند پارک سوار
یکپارچهسازی زیرساختهای عمومی و خصوصی راهکاری برای افزایش سهم حملونقل عمومی است و به خصوص امکان دسترسی از مناطق با پوشش کم حملونقل عمومی به مناطق مرکزی شهر (با محدودیتهای ترافیکی) را فراهم میآورد. از جمله این اقدامات میتوان به احداث پارک سوارها اشاره نمود. این شیوه سفر شهروندان به مرکز شهر را تسهیل نموده، دسترسی نواحی حومه به شهر (با ایجاد پارک سوارهای حاشیهای) ممکن ساخته، و سهم حملونقل عمومی را افزایش خواهد داد. از نظر پرسششوندگان این اقدام پتانسیل اجرایی بالاتر از حد متوسط (3.35) دارد و بنابراین میتواند در اولویتهای شهرداری قرار بگیرد.
3-1-2- یکپارچگی زیرساختهای حملونقل عمومی (ایستگاهها، مسیرها و ...)
یکپارچگی زیرساختهای حملونقل عمومی امکان تبادل سفر آسان بین مدهای مختلف را ممکن میسازد و مهمترین عامل برای ایجاد انگیزه در فرد برای استفاده از حملونقل عمومی است. برای مثال میتوان به نقطه اتصال اتوبوس و مترو برای خدماترسانی اتوبوس به مترو اشاره کرد. در حال حاضر این یکپارچگی در تهران با احداث ترمینالها و ایستگاههای اتوبوسرانی، تاکسیرانی و خانههای دوچرخه در بعضی از ایستگاههای مترو مانند مترو صادقیه، امام خمینی و ... فراهم شده است و طرح یکپارچهسازی حملونقل عمومی در تهران که در معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران تهیه شده است نیز به این موضوع میپردازد. پتانسیل اجرایی شدن این اقدام بالاتر از حد متوسط (3.85) برآورد شده و باید در اولویت قرار بگیرد.
3-1-3- یکپارچگی اطلاعات و برنامه زمانی حملونقل عمومی
یکپارچهنمودن برنامه زمانی و اطلاعات بین مدهای مختلف حملونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس باعث افزایش اعتمادپذیری، کارایی و مقبولیت حملونقل عمومی میشود. اجرایی شدن این اقدام بیش از حد متوسط (3.80) برآورد شده است و به نظر میرسد پتانسیل بالایی در شهرداری برای اجرای این اقدام وجود دارد.
3-1-4- یکپارچگی در پوشش تقاضای موجود
یکپارچگی در پوشش تقاضا به معنای رعایت سلسله مراتب خدماترسانی حملونقل است بدین معنی که در بالاترین سطح خدمات حملونقل انبوهبر مانند مترو و BRT (به عنوان ستون فقرات شهر) قرار داشته باشند و سیستم اتوبوسرانی و تاکسیرانی در سطوح پایینتر و به عنوان مکمل این سیستم عمل نماید. متوسط امتیاز این اقدام 3.12 بوده و در نتیجه بالاتر از حد متوسط ارزیابی میشود، هر چند نسبت به سایر اقدامات در حوزه یکپارچگی بین مدهای حملونقل دارای امتیاز کمتری است.
3-1-5- یکپارچگی در سیستم پرداخت کرایه
در حال حاضر با تعریف بلیط کارت سیستم پرداخت کرایه در مترو و اتوبوس یکپارچه گردیده است. همچنین امکان پرداخت هزینه پارک حاشیهای نیز با این سیستم فراهم گردیده. از اولویتهای شهرداری یکپارچه کردن و پرداخت الکترونیکی در تاکسیها نیز است. نتایج نظر سنجی نشان میدهد از نگاه متخصصین این اقدام بالاترین پتانسیل (4.5) برای اجرایی شدن در تهران را دارد.
3-2- یکپارچگی قیمتگذاری و سرمایهگذاری
این معیار بر مدیریت یکپارچه حملونقل عمومی و خصوصی تاکید داشته و سعی دارد با ابزارهای اقتصادی و مالی شامل تنوع قیمتگذاری از یک سو باعث افزایش هزینه حملونقل شخصی در مقابل حملونقل عمومی شود و از سوی دیگر درآمدهای حاصل از ایجاد محدودیت در توسعه حملونقل شخصی را در توسعه حملونقل عمومی سرمایهگذاری نماید. نظرسنجی حاضر نشان میدهد که اجرایی شدن این معیار در تهران کمتر از حد متوسط (2.85) پیشبینی میشود.
3-2-1- یکپارچگی در قیمتگذاری تسهیلات حملونقل عمومی و خصوصی
قیمتگذاری یکی از ابزارهای اقتصادی برای مدیریت ترافیک به منظور تغییر شیوه حملونقل از اتومبیل شخصی به حملونقل عمومی است. در این اقدام تلاش میگردد که با افزایش هزینه استفاده از اتومبیل شخصی (مانند تعیین عوارض و مالیات) و در مقابل کاهش هزینه استفاده از حملونقل عمومی افراد را به سمت استفاده از شیوه اخیر تشویق کنند. نتیجه نظرسنجی نشان میدهد پتانسیل کمی (2.80) برای اجرایی شدن این اقدام در تهران وجود دارد و مهمترین دلیل آن عدم مقبولیت اجتماعی و اعتراضات عمومی با توجه به سرانه بالای استفاده از خودرو در تهران است.
3-2-2- یکپارچگی در سرمایهگذاری زیرساختهای حمل و نقل عمومی و خصوصی
هدف از ایجاد یکپارچگی در سرمایهگذاری زیرساختهای حملونقل عمومی و خصوصی این است که سرمایهگذاریهای شهری عمدتاً در بخش حملونقل عمومی صورت پذیرد و حتی از پتانسیلهای درآمدزایی ناشی از ایجاد محدودیت در استفاده از اتومبیل شخصی برای توسعه تسهیلات در بخش حملونقل عمومی استفاده شود. این اقدام ابزاری برای درونی کردن هزینههای بیرونی و پرداخت هزینه توسط استفاده کنندگان و همزمان افزایش حمایت از حملونقل عمومی است. به نظر متخصصین این اقدام نیز پتانسیل اجرایی پایین (2.90) در تهران دارد.
3-3- یکپارچگی حملونقل و کاربری زمین
یکپارچگی حملونقل و کاربری در تراکم و اختلاط کاربری، توزیع کاربری و دسترسی مراکز سکونت و فعالیت به حملونقل عمومی دیده میشود. از دید متخصصین امکان اجرایی شدن این معیار در مجموع بالاتر از حد متوسط (3.27) است که بیشترین پتانسیل اجرایی در یکپارچگی مترو با شهرکها و شهرهای اقماری و دسترسی به مراکز عمده جاذب سفر مانند فرودگاه دیده شده است.
3-3-1- تراکم و اختلاط کاربری با توجه به حملونقل عمومی
افزایش تراکم و اختلاط کاربری حول ایستگاههای حمل و نقل عمومی یکی از اصول توسعه حملونقل محور (TOD) است که سعی در کاهش طول سفرهای شهری و افزایش سهم حملونقل عمومی دارد. به نظر متخصصین امکان اجرایی شدن این اقدام در تهران ضعیف (2.8) است.
3-3-2- یکپارچگی حملونقل با خدمات اجتماعی، آموزشی و بهداشتی
هدف از اجرای این اقدام این است که توسعه حملونقل عمومی و توزیع کاربریهای خدماتی به صورت یکپارچه صورت پذیرد بدین ترتیب که در مکانیابی کاربریهای جاذب سفر به مسیرها و ایستگاههای حملونقل عمومی توجه شود و همچنین مسیریابی و مکانیابی ایستگاههای حملونقل عمومی تا حد امکان در تطابق با کاربریهای خدماتی باشد. این اقدام افزایش ایمنی کاربران آسیب پذیر و کاهش حجم سفر با خودروی شخصی شده امکان اجرایی شدن این اقدام از نظر پرسششوندگان متوسط به بالا (3.25) بوده است.
3-3-3- یکپارچگی حملونقل با مراکز سکونت و فعالیت با تقاضای بالای سفر
در این اقدام یکپارچگی بین مراکز شهری با حومه و شهرکهای اقماری و همچنین مراکز فعالیت مانند فرودگاهها بهصورت یکپارچه دیده میشود. به نظر متخصصین اجرایی شدن این اقدام در سطح بالای متوسط (3.75) امکانپذیر است و مهمترین دلیل برای این انتخاب پیشبینی اتصال مترو به فرودگاهها و شهرکها و شهرهای اقماری مانند کرج، پردیس، هشتگرد و ... است. مهمترین موانع برای اجرایی شدن اقدام هزینه ساخت و بهرهبرداری مترو است.
3-4- یکپارچگی سازمانی و مدیریتی
یکپارچگی سازمانی شامل یکپارچگی بین مقامات و قدرتها در حیطه تصمیمگیری و مشارکت همه گروههای ذینفع و یکپارچگی مدیریتی در لحاظ کردن ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در تدابیر حملونقلی و یکپارچهسازی مدیریت حملونقل بار و مسافر دیده شده است. این معیار در بین سایر معیارهای یکپارچگی کمترین پتانسیل اجرایی (2.52) را در تهران دارد.
3-4-1- یکپارچگی بین مقامات و قدرتها در حیطه تصمیمگیری
موضوع ترافیک خود معلول سیاستهایی است که در بخشهای مختلف مانند شهرسازی، خودروسازی، قیمتگذاری سوخت و ... انجام میشود. بنابراین یک اقدام جدی برای یکپارچهسازی حملونقل ایجاد هماهنگی و تلفیق دیدگاهها در حوزههای مختلف تصمیمگیری مانند دولت، شهرداری، راهنمایی رانندگی و ... است. متخصصین امکان اجرایی شدن این اقدام را ضعیف (2.42) ارزیابی نمودند.
3-4-2- یکپارچگی اجتماعی به معنای مشارکت تمامی گروههای ذینفع
یکی از معیارهای یکپارچگی سازمانی درگیری تمامی گروههای ذینفع و ذینفوذ در تهیه و اجرای طرحهای توسعه شهری است. اگر چه موضوع مشارکت مردمی در مدیریت شهری در کشورهای پیشرفته اصلی پذیرفته شده بوده و از ابعاد مهم یکپارچگی محسوب میشود ولی این رویکرد در ایران بحث بسیار دور از ذهن محسوب شده و نگاه برنامهریزی از بالا به پایین و دستوری است. متخصصین حوزه حملونقل اجرایی شدن این اقدام را در پایینترین سطوح (2.36) ارزیابی نمودند. آنها مانع اصلی را روال موجود تصمیم گیری در تهران که از بالا به پایین است دانسته و معتقدند در تعریف حقوق و تکالیف شهروندی ضعف جدی وجود دارد، در ارتباط با برنامهریزی مشارکتی تجربه بسیار محدودی در ایران و تهران وجود دارد، فقدان حس تعلق مکانی و رفتار شهروندی در بخشی از ساکنین تهران دیده میشود.
3-4-3- یکپارچگی در تدابیر حملونقلی و تدابیر زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی
توسعه پایدار به معنای تلفیق ابعاد زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی در توسعههای شهری به طور کلی و توسعه حملونقل بهطور خاص است. نظرسنجی در تحقیق حاضر نشان میدهد که این اقدام کمترین پتانسیل (2.35) برای اجرایی شدن در تهران دارد که نشاندهنده دیدگاه تکبعدی و برنامهریزی ناپایدار در تهران است.
3-4-4- یکپارچهسازی مدیریت مسافر و بار
در حال حاضر شهرداری به عنوان مهمترین ارگان شهری که بیشترین ارتباط را با مقوله بار و مسافر دارد. این مسئولیت به خصوص در ارتباط با مدیریت بار شهری دارای اهمیت بیشتری است. پتانسیل اجرایی شدن این اقدام از نظر متخصصین شهری کمتر از حد متوسط است (2.94)، هر چند فرصتهای زیادی مانند پتانسیل درآمدی بسیار بالا برای شهرداری، وجود پتانسیلهای قانونی اولیه برای این کار، وجود سوابق و مستندات در خصوص طرح و بررسی تئوریک موضوع ایجاد یک پایگاه یکپارچه دادهها و امکان بارگیری بار و مسافر در ایستگاههای نزدیک به هم وجود دارد.
نتیجهگیری
راهبرد حملونقل یکپارچه یکی از راهبردهای حملونقل پایدار است که با هدف کاهش ناهماهنگی و تفرقهای موجود در نظام مدیریت خدمات حملونقلی پیشنهاد شده است. تحقیق حاضر به معرفی الزامات و راهکارهای یکپارچهسازی سیستم حملونقل شهری در تهران انجام شده است. بدین منظور ابتدا ادبیات نظری مرتبط با یکپارچهسازی حملونقل بررسی گردیده و بر این اساس اقدامات لازم برای یکپارچهشدن حملونقل در ابعاد مختلف معرفی گردیده است. در ادامه از 20 تن از صاحبنظران در حوزه برنامهریزی حملونقل خواسته شده که موانع و امکانات تهران برای اجرایی شدن هر اقدام را معرفی نمایند. نتایج حاصل از این نظرسنجی نشان میدهد از بین اقدامات اجرایی برای یکپارچهسازی حملونقل شهری تهران اقداماتی که به یکپارچهسازی بین مدهای مختلف حملونقلی میپردازد پتانسیل اجرایی بیشتری دارند و در مقابل موانع بیشتری برای اجرایی شدن یکپارچهسازی مدیریتی و سازمانی وجود دارد. جدول زیر نتایج حاصل از جمعبندی نظرسنجی انجام شده در ارتباط با پتانسیل اجرایی شدن هر اقدام و مهمترین موانع و فرصتهای اجرایی شدن هر اقدام را نشان میدهد.
جدول شماره 2- فرصت-های و امکانات موجود برای یکپارچهسازی حملونقل شهری در تهران
ابعاد |
معیارها |
اقدامات یکپارچگی |
پتانسیل اجرا |
فرصتها و امکانات موجود |
الزامات و موانع موجود |
راهکارهای اجرایی شدن |
یکپارچگی عملکردی |
یکپارچگی بین مدهای مختلف حملونقل |
یکپارچگی در زیرساختهای حملونقل عمومی و خصوصی مانند پارک سوار |
3.35 |
وجود زمینهای بایر و قیمت مناسب زمین در دروازه ورودی شهر وجود محدودیتهای ترافیکی در حلقه مرکزی |
محدودیت فضایی توسعه قیمت بالای زمین و مسأله مالکیت اراضی در نواحی شهری |
توسعه سیستم در ورودی شهر |
یکپارچگی زیرساختهای حملونقل عمومی (ایستگاهها، مسیرها و ...) مانند ایستگاه مترو و اتوبوس |
3.85 |
وجود ساختار سازمانی واحد انعطافپذیری خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی |
محدودیت فضایی و هزینه تملک زمین برای جابجایی ایستگاهها به خصوص در نواحی مرکزی |
امکانسنجی موردی برای یکپارچگی با تاکید بر ایستگاههای حملونقل عمومی |
||
یکپارچگی اطلاعات و برنامه زمانی حملونقل عمومی مانند برنامه زمانی مترو و اتوبوس |
3.80 |
توسعه فناوری و تکنولوژی ارتباطی وجود بعضی از زیرساختهای تکنولوژیکی لازم |
درگیری اتوبوس در ترافیک شهری و کاهش قابلیت پیشبینی رسیدن به ایستگاه |
استفاده از پتانسیلهای تکنولوژیکی موجود برای طراحی سیستم جدید |
||
یکپارچگی در پوشش تقاضای موجود مانند رعایت سلسله مراتب خدمات رسانی |
3.12 |
توسعه اخیر حملونقل انبوهبر وجود ون و تاکسی به عنوان مد مکمل |
پیچیدگی و گستردگی جغرافیایی و لزوم برنامهریزی یکپارچه |
برنامهریزی دقیق و واقعبینانه |
||
یکپارچگی سیستم پرداخت کرایه مانند بلیط کارت |
4.50 |
وجود زیرساخت و مقبولیت مردمی |
نابسامانی و هزینه اجرایی در تاکسیرانی |
کمکهای مالی و فنی برای اجرا در تاکسیرانی |
||
یکپارچگی قیمتگذاری و سرمایهگذاری |
یکپارچگی در قیمتگذاری تسهیلات حملونقل عمومی و خصوصی مانند کاهش هزینه حملونقل عمومی در مقابل تعیین عوارض و مالیات برای اتومبیل شخصی |
2.80 |
_ |
عدم پذیرش عمومی پایین بودن سطح کمی و کیفی حملونقل عمومی |
تبلیغات و اطلاعرسانی افزایش سطح کمی و کیفی حملونقل عمومی |
|
یکپارچگی سرمایهگذاری در زیرساختهای حملونقل عمومی و خصوصی مانند صرف درآمد قیمتگذاری معابر در حملونقل عمومی |
2.90 |
تمرکز سازمانی و امکان اصلاح ضوابط و مقررات وجود طرح ترافیک و امکان قیمتگذاری معابر جدید |
عدم پذیرش ذهنی و اقتصادی عمومی |
شروع طرح در معابر جدید و شفافسازی نحوی صرف درآمدها در حملونقل عمومی |
||
یکپارچگی با کاربری |
یکپارچگی حملونقل و کاربری زمین |
تراکم و اختلاط کاربری با توجه به حملونقل عمومی مانند افزایش تراکم حول ایستگاه مترو |
2.80 |
قیمت بالای زمین حول ایستگاهها امکان اصلاح و بازبینی طرح تفصیلی |
عدم رعایت قوانین و مقررات توسط شهرداری و وابسته بودن درآمد شهرداری به فروش تراکم زمانبر بودن پروسه توسعه کاربریهای شهری |
اصلاح ضوابط طرح تفصیلی |
یکپارچگی حملونقل با خدمات اجتماعی، آموزشی و بهداشتی مانند تامین دسترسی مدارس به حملونقل عمومی |
3.25 |
امکان جابجایی ایستگاههای اتوبوس با توجه به کاربری |
فقدان ضوابط مرتبط با حملونقل در مکانیابی خدمات مکانیابی نامناسب خدمات (اولویت تامین زمین) و هزینه جابجایی آنها |
تعیین ضوابط مکانیابی خدمات با توجه به حملونقل عمومی تعیین ایستگاههای حملونقل عمومی با توجه به کاربریهای موجود |
||
یکپارچگی حملونقل با مراکز سکونت و فعالیت با تقاضای بالای سفر مثل یکپارچگی خدمات مترو با فرودگاه |
3.75 |
پیشبینی مترو برای اتصال به مراکز سکونت و فعالیت |
هزینه ساخت و بهرهبرداری مترو |
برنامهریزی و سرمایهگذاری برای ساخت مترو |
||
سازمانی و مدیریتی |
سازمانی |
یکپارچگی بین مقامات و قدرتها در حیطه تصمیمگیری مانند هماهنگی ارائه خدمات اداره برق و شهرداری |
2.42 |
طرح موضوعات بین بخشی مانند آلودگی هوا و ترافیک |
نگاه قطبی و قلمرو محوری در حیطه کاری مدیران |
تهیه بانک اطلاعاتی و پروژههای مشترک |
یکپارچگی اجتماعی به معنای مشارکت همه گروههای ذینفع |
2.36 |
ـ |
برنامهریزی از بالا به پایین |
فرهنگسازی و اطلاعرسانی به مردم |
||
مدیریتی |
یکپارچگی در تدابیر حملونقلی و تدابیر زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی |
2.35 |
توجه به موضوعات زیست محیطی به دلیل بحران آلودگی هوا |
عدم هماهنگی بین سازمانهای مختلف حتی داخل شهرداری |
تهیه پیوستهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی برای پروژههای حملونقلی |
|
یکپارچهسازی مدیریت خدمات حملونقل مسافر و بار |
2.94 |
پتانسیل درآمدزایی برای شهرداری وجود مستندات و پشتوانههای قانونی |
فقدان پیشینه و ساختار سازمانی مناسب |
تهیه طرحهای یکپارچه و تعریف برنامهسازان اجرایی طرح |
پیشنهادها
همانگونه که اشاره گردید در حال حاضر مطالعات متنوعی برای یکپارچهسازی حملونقل شهری در ابعاد مختلف صورت میگیرد. این مطالعه به واسطه جامعیت در پرداختن به موضوع یکپارچگی حملونقل شهری میتواند به مثابه یک سند راهبردی در جهتدهی به اقدامات مدیریت شهری در راستای دستیابی به حملونقل یکپارچه بهکار گرفته شود. در حال حاضر بخشی از این مطالعات در تهران انجام شده یا در حال انجام است که از آن جمله میتوان به مطالعات یکپارچهسازی زیرساختهای حملونقل عمومی و یکپارچهسازی حملونقل عمومی و خصوصی اشاره نمود. از دیگر مطالعات لازم برای اجرایی شدن این رویکرد در تهران میتوان به بعضی از این مطالعات به شرح زیر اشاره نمود:
مطالعات تکمیلی برای یکپارچهسازی در قیمتگذاری تسهیلات حملونقل عمومی و خصوصی
تهیه برنامه اجرایی، مصوبات و اسناد قانونی برای یکپارچهسازی سرمایهگذاری تسهیلات حملونقل عمومی و خصوصی
تغییر ضوابط طرح تفصیلی برای تغییر تراکم و نوع کاربری با توجه به دسترسی به حملونقل عمومی انبوهبر
مطالعات تکمیلی برای بازبینی مسیرهای حملونقل عمومی (با تاکید بر اتوبوسها) با توجه به کاربریهای جاذب سفر
مطالعات تکمیلی برای راهکارهای افزایش مشارکت مردمی در مدیریت شهری
مطالعات راهبردی و تفصیلی برای یکپارچهسازی مدیریت بار و کالا
البته ضروری است که با تهیه یک طرح کلان و جامع برای دستیابی به حملونقل یکپارچه در کلانشهرها همه این مطالعات با یکدیگر همسو و همجهت شده و با تعریف شاخصهای قابل سنجش میزان دستیابی به اهداف طرح دنبال شود.